Annons

För mörka bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Stämmer det att i Stockholm använder 40% cykelhjälm?

Det i alla fall fler som har korrekt arbetsmiljö...

Men är inte problemet med sRGB också att den använder Gamma 2.2? Många skärmar använder Gamma 2.5 och trinitron fosforer och inte HDTV fosforer som sRGB använder?

Thommy skrev:
Tack för alla svar, antar att jag får fortsätta förhandsgranska i Explorer.
Men använder du Adobe Gamma? I så fall (åtminstone med Photoshop 6 och Win ME) hamnar den profil man använder med Adobe Gamma som "Monitor RGB - namnet på profilen" under "Working Spaces" i Edit->Color settings".

Denna måste man välja om inte Photoshop ska visa helt fel ljushet. Windows system återger ofta RGB-värdena med ett högre gamma än sRGB är tänkt för. Det innebär att bilden blir för mörk (läs mer här).

Photoshop lägger sig på något sätt utanför Adobe Gamma och gav för mig rätt ljushet när jag inte laddat Adobe Gamma, fast efter att jag (innan datoromstart) använt Adobe Gamma med rätt skärmprofil så att den syntes där i Edit->Color settings.

När jag sedan laddar Adobe Gamma blir allt på skärmen ljusare och således Photoshop för ljust om jag inte använder skärmprofilen som arbetsfärgrymd. Den har samma färgrymd som sRGB, bara annat gamma så om jag vill använda en arbetsfärgrymd som är större än sRGB får jag alltså inte ladda Adobe Gamma.

Tacksam för synpunkter på detta - just nu känns det som bitarna ramlat på plats, men jag har ingen anledning att vara alltför säker när det gäller färghantering i datorer...

För övrigt visar Photoshop 5 LE RGB-bilder enligt gamma 1,8. För att det ska ge rätt resultat med sRGB krävs ett systemgamma på 2,7 = högre än normalt => Photoshop 5 LE visar alltså i stort sett alltid sRGB-bilder för ljusa och väldigt för ljust om man har korrigerat sitt systemgamma till 2,2 med Adobe Gamma.

Senast ändrad:
Adobe Gamma är ett komplement till Windows inbyggda färghantering.

Även med Adobe Gamma behöver inte färgerna bli korrekta osv. Det måste du ha en färgprofil till din skärm för. sRGB är en snål och inte en bra profil för någon CRT skärm (nästan ingen använder tex HDTV fosforerna som sRGB anger).

Ladda hem profilen för din skärm, använd den i Adobe Gamma och korrigera gamma för varje färg separat. Sedan kan du ställa in "desired gamma". De flesta CRT är i gamma 2.5, men Windows och flesta program, antar att skärmen är i gamma 2.2.

Att färgerna blir annolunda i Photoshop beror på att Photoshop konverterar färgera från den profil bilden är i till skärmens profil. Om bilden blir olika mot i en webläsare beror det helt enkelt på att skärmen inte har samma färgegenskaper som sRGB.

Så här kan du se skillnaden mellan sRGB och din skärmprofil (och andra profiler):

Gå till http://iccview.de och klicka på "profile-upload" och ladda upp din skärmprofil. Sedan kan du välja sRGB och din profil och klicka på "Generate 3D". Då visas en 3D bild med båda profilerna så att du ser hur pass olika de är. Gämför tex även med AdobeRGB, Wide Gammut, ProPhoto. Det går också att ladda upp profilen till sin skrivare eller kamera och gämföra skillnaderna.

andewid skrev:
Att färgerna blir annolunda i Photoshop beror på att Photoshop konverterar färgera från den profil bilden är i till skärmens profil. Om bilden blir olika mot i en webläsare beror det helt enkelt på att skärmen inte har samma färgegenskaper som sRGB.
Förstår inte riktigt vad du menar - med Adobe Gamma och den metod jag beskriver borde väl utseendet bli identiskt?

kaw skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar - med Adobe Gamma och den metod jag beskriver borde väl utseendet bli identiskt?
Nej, för skärmen har inte samma färgrymd som sRGB. Adobe Gamma kompenserar inte för färger, bara för gamma. Du kan sätta en "desired gamma" för att adobe gamma ska räkna gamma så att skärmen matchar tex gamma 2.2 eller 1.8 någulunda.

Bilder som är i sRGB måste konverteras till din skärms profil för att den ska bli rätt. Tyvärr så stödjer inte de flesta program detta.

andewid skrev:
Adobe Gamma kompenserar inte för färger, bara för gamma.
Verkar ju rimligt utifrån namnet "Adobe Gamma", men varför kan man i så fall ställa in "phosphors" - som jag tolkar dig menar du att inte Adobe Gamma kan det?

Värdena för "phosphors"/"primaries" eller vad det nu kallas på svenska är som jag förstått det det som tillsammans med gammavärdet bygger upp hela definitionen för en RGB-färgrymd.

Adobe Gamma generar faktiskt en ny komplett profil. Du kan ställa in "phosphors", vitbalans osv som matchar skärmen. Men det betyder inte att den konverterar din skärm till en sRGB-skärm. De flesta skärmar har ändå en större färgrymd (och annan gamma) än sRGB. Vad jag vet så är det bara gamman som Adobe kan anpassa, dvs konverterar skärmen till den gamma du ställer in. Däremot om du ställer in fel fosforer så blir inte färgerna rätt ens i Photoshop.

kaw skrev:
Värdena för "phosphors"/"primaries" eller vad det nu kallas på svenska är som jag förstått det det som tillsammans med gammavärdet bygger upp hela definitionen för en RGB-färgrymd.
Jo, det stämmer. Men vi får inte glömma att den färgrymden ska matcha den som skärmen faktiskt är byggd för. Det är skärmens riktiga färgrymd vi ställer in här.

Däremot om det fanns en funktion i Adobe Gamma för att anta en annan "working space" precis som i Photoshop så skulle vi kunna ha en profil för skärmen och sen ställa in att Windows ska använda en annan profil. Det borde vara det bästa. då kan vi ställa in sRGB om vi nu vill ha det.

andewid skrev:
Du kan ställa in "phosphors", vitbalans osv som matchar skärmen. Men det betyder inte att den konverterar din skärm till en sRGB-skärm.
Hänger inte med ditt resonemang. Varför skulle skärmen behöva vara en "sRGB-skärm" för att visa sRGB-färgrymden rätt? En korrekt skärmprofil säger vilka indata som ger vilka utdata. Eftersom RGB-datat med hjälp av specifikationen för sin profil ger samma skags utdata som skärmprofilen är det bara för Adobe Gamma att räkna om Windows-bildernas sRGB-data så det blir korrekt visat på skärmen.

De flesta skärmar har ändå en större färgrymd (och annan gamma) än sRGB.
Jo visst, men problem med matchning borde väl rimligtvis bara uppstå om skärmen rymmer färre färger än vad som finns i RGB-datat.

andewid skrev:
Däremot om det fanns en funktion i Adobe Gamma för att anta en annan "working space" precis som i Photoshop så skulle vi kunna ha en profil för skärmen och sen ställa in att Windows ska använda en annan profil.
Men varför blanda in möjligheten att kunna byta arbetsfärgrymd för Windows? Det intressanta är att/om man med hjälp av Adobe Gamma och en korrekt skärmprofil kan få skärmen att återge Windows-programmens bilders sRGB-data korrekt.

Du har förresten inte nämnt något om jag har fel eller rätt i mitt resonemang för att få matchning mellan Photoshop och övriga Windows-program. Oavsett hur korrekt skärmen återger RGB-datat.

Senast ändrad:
kaw skrev:
Hänger inte med ditt resonemang. Varför skulle skärmen behöva vara en "sRGB-skärm" för att visa sRGB-färgrymden rätt? En korrekt skärmprofil säger vilka indata som ger vilka utdata. Eftersom RGB-datat med hjälp av specifikationen för sin profil ger samma skags utdata som skärmprofilen är det bara för Adobe Gamma att räkna om Windows-bildernas sRGB-data så det blir korrekt visat på skärmen.
Precis. Men problemet är ju att programmen och Windows inte läser profilen i bilden. Photoshop gör detta och kan visa den korrekt på skärmen. Webläsare gör inte det.

Jo visst, men problem med matchning borde väl rimligtvis bara uppstå om skärmen rymmer färre färger än vad som finns i RGB-datat.
Nej, eftersom ett värde inte är samma färg i olika profiler. Ta tex en bild i sRGB med värdet 0,255,255 (turkos). Om vi sedan skulle visa samma färg (turkos) i Adobe RGB som är en större färgrymd än sRGB så blir 0,255,255 inte samma turkos. Photoshop, däremot, kan konvertera färgerna mellan profiler. Och konverterar vi till AdobeRGB ser vi att samma turkos som i sRGB har nu värdet 144,255,255. Färgen som vi ser den är samma, men RGB-värdet är olika.

Windows, däremot, gör inte denna konvertering eftersom windows eller programmen inte läser färgprofilen som skickats med bilderna. Windows antar att bilder och annat är i samma profil som den du anget i Adobe Gamma.

Om du inte hade kalibrerat skärmen med Adobe Gamma hade Photoshop inte kunnat konvertera den turkosa färgen så att den ser likadan ut i olika profiler.

kaw skrev:
Du har förresten inte nämnt något om jag har fel eller rätt i mitt resonemang för att få matchning mellan Photoshop och övriga Windows-program. Oavsett hur korrekt skärmen återger RGB-datat.
Det blir inte lätt att få matchning mellan Photoshop och övriga windowsprogram eftersom övriga windowsprogram inte kan hantera färgprofiler, dvs de antar att alla bilder och allt som visas har samma profil som windows (med gamma 2.2).

Men som jag sagt har inte skärmarna samma färgrymd/färgåtergivning som sRGB så det blir ändå inte helt rätt om du konverterar bilden till sRGB i photoshop.

Enda sättet att få rätt är att konvertera bilden till samma profil som du laddat med Adobe Gamma. Tyvärr gör detta att bilden inte visas helt korrekt på andra datorer/skärmar. Det är här som sRGB kommer in. Tanken med sRGB är inte att den ska vara korrekt, utan att den ska vara tillräckligt "ok" för de flesta.

andewid skrev:
Windows antar att bilder och annat är i samma profil som den du angett i Adobe Gamma.
Ja - men jag ställer ju in Adobe Gamma för att fungera ihop med sRGB-bilder. Förstår inte problemet med att Windows inte läser bildernas profil om man låter alla sina bilder som ska visas av Windowsprogram ha en och samma profil.

kaw skrev:
Ja - men jag ställer ju in Adobe Gamma för att fungera ihop med sRGB-bilder.
Nej, det är inte det som är tanken med Adobe Gamma. Den är till för att kalibrera din skärm efter skärmprofilen så att de stämmer överens. Endast "desired gamma" är till för att justera gamma till det du vill.
Förstår inte problemet med att Windows inte läser bildernas profil om man låter alla sina bilder som ska visas av Windowsprogram ha en och samma profil.
Problemet blir av det jag skrev tidigare. Bilderna är skapade för att ritas rätt på en sRGB-skärm, men din skärm följer en annan profil, inte sRGB. Därför måste färgerna konverteras från sRGB till din profil. Det flesta program klarar inte av detta så därför blir färgerna fel. Photoshop gör dock rätt, dvs konverterar färgera i sRGB profilen (eller den profil som nu är bifogad filen) till din skärmprofil.

kaw skrev:
Men den metod som jag tyckte verkade fungera i Photoshop 6 är ju inversen av ditt förslag!?

Photoshop har två steg eller delar i färghanteringen:

1) skärmprofilen. Den ser till att när photoshop vill rita ut cyan så blir det cyan och inte turkos eller annan färg. Det är Adobe Gamma som du använder för att kalibrera skärmprofilen.

2) arbetsprofilen (working profile). Det är den profil du vill arbeta med. Du kanske vill använda en profil med större färgrymd än vad din skärm klarar av, exempelvis för att du ska skriva ut bilden på en bra skrivare eller skicka till tryckeri. Om man använder en annan profil än skärmprofilen kommer Photoshop att i realtid konvertera färgerna till din skärmprofil (utan att ändra i bilden. Det är bara på skärmen som konverteringen sker).

3) filens profil. När du öppnar en bild så läser Photoshop in bildens färgprofil. Du får alternativet att använda den som arbetsprofil eller att konverta bilden till arbetsprofilen. Mitt tipps är att behålla bildens profil som arbetsprofil för att inte förlora kvalitet.

4) exportering av bild. Tex om du vill spara en bild på webben eller skicka till tryckeri eller liknande så bör du konvertera färgerna till den profil som andra användare har. Eftersom vi inte kan anpassa bilden till alla på webben så finns sRGB som en slags medelvärde av alla profiler.

Synd att diskussionen skulle gå så i cirklar. Vi kanske kan avsluta den via mejl... har skickat ett meddelande.

För att få en bekräftan på att jag tänkt rätt när det gäller arbetsmetod för Photoshop och bilder för webben hade det räckt att jag läst Photoshops beskrivning för när man ska använda "Monitor RGB":
Use this setting if other applications in your workflow do not support color management.

kaw skrev:
För att få en bekräftan på att jag tänkt rätt när det gäller arbetsmetod för Photoshop och bilder för webben hade det räckt att jag läst Photoshops beskrivning för när man ska använda "Monitor RGB":
Use this setting if other applications in your workflow do not support color management.
Jo, då kommer bilden använda samma profil som din skärm. Det innebär inte att andra kommer att se den lika som du. Däremot så blir det troligen tillräckligt bra.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto