Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För ljusa moln

Produkter
(logga in för att koppla)

Patric Jakobsson

Aktiv medlem
Jag har skannat in ett foto som är bra i färgerna och ljuset, men jag tycker att himlen är för blaskig, vit och kontrastlös. Jag vill ha den mer dramatisk och få de moln som finns på himlen att framträda. Hur gör jag? I PhotoShop har jag försökt dra i spakarna och experimenterat med nivåer, kurvor, och intensitet/kontrast utan att få det bra. Mörkare kan jag få det men då mörknar hela bilden, inte bara den ljusa himlen.

Någon som har erfarenhet av PhotoShop och kan tipsa mig om hur jag mörkar ner himlen utan att övriga bilden blir för mörk?

//Putte

Har inte en susning,men bit i det sura äpplet denna gången,köp ett avtonat gråfilter så blir det bättre nästa gång.Och du kan skryta med att du har tagit bilden.
mvh/gunte..

Jätteenkelt!
Gör en kopia på bilden i ett nytt lager där du tex med nivåer mörkar ner bilden. Gör sedan ett masklager på den mörkare bilden där du maskar bort det som skall vara ljusare.

Bilagor

• bild 5.jpg
    bild 5.jpg
    23.8 KB · Visningar: 640
Fast ett avtonat gråfilter har väl den nackdelen att man måste placera horisonten någorlunda mitt i och det är inte alltid så spännande. Prova med ett rödfilter eller gulfilter istället.

/ Marcus

Det avtonade filter som är mest lämpligt att använda är ett som är skjutbart i höjdled. Placerar du horisonten lågt så är det bara att skjuta ned filtret lite mer. Horisonten behöver man alltså inte placera i mitten för att filtret ska vara funktionellt.

Nej, ett avtonat gråfilter är skjutbart, så du själv kan bestämma var toningen skall börja. Ja du kan tom tona i vilken riktining som helst... ;)

Brummelisa skrev:
Fast ett avtonat gråfilter har väl den nackdelen att man måste placera horisonten någorlunda mitt i och det är inte alltid så spännande. Prova med ett rödfilter eller gulfilter istället.

/ Marcus

Röd eller gul..jaja det blir nog snyggt på en färgbild ;)
mvh/gunte..

Svar

Tack tack till er för era svar.
Skulle nog ha införskaffat ett avtonat gråfilter som ni säger. Men det kan vara svårt att veta hur en himmel kommer att se ut på fotografiet när den är bra i verkligheten. Som det kort jag hade i tanken när jag skrev frågan. Ska försöka bifoga det här så ni får se vad jag menar...

Har ni fler tips tar jag gärna emot dem.

//Putte

Bilagor

• originalborg.jpg
    originalborg.jpg
    37.2 KB · Visningar: 407
Förändring på bilden

Jag igen.
Nu har jag förändrat en hel del på bilden för att få den mer dramatisk. Lite svårt att få det "lagom" dramatiskt. Vad tycker ni?
Medan bilden ovan är tagen dagtid så verkar den nedan vara tagen under en skarp solnedgång.
//Putte

Bilagor

• borg.jpg
    borg.jpg
    37.3 KB · Visningar: 406
Jag kan nog tycka att den är lite för mörk och så ser det gula vid solen ut som det har en liten konstig färg.

Men det är ju stor skillnad från föregående bild

/ Marcus

Tack Marcus.

Jag kan nog hålla med om att den är i mörkaste laget. Och kanske lite väl gul. Men den blev mycket mustigare än originalbilden tycker jag. Tänk vad man kan göra med datorer... :)

//Putte

Re: Svar

DalaPutte skrev:
Skulle nog ha införskaffat ett avtonat gråfilter som ni säger. Men det kan vara svårt att veta hur en himmel kommer att se ut på fotografiet när den är bra i verkligheten.

Har ni fler tips tar jag gärna emot dem.

//Putte

Detta är naturligtvis ett stort problem om man använder sin kamera inställd på automatik. Då har man inte full kontroll under sådana förhållanden. Det bästa är att använda kameran i manuellt läge, och då allra hellst mäta ljuset med något som kallas för spotmätning. Genom att både spotmäta mot himlen och mot den mörkare förgrunden kan du räkna ut hur stor ljusskillnaden egentligen är..och därefter använda ett passande filter. De avtonade filtren finns nämligen i olika täthetsgrader. Ju större kontrasten är mellan ljust och mörkt i motivet, desto kraftfullare behöver övergången mellan genomskinligt och mörkt vara på filtret för att jämna ut skillnaderna.

Senast ändrad:
Tack Jonas.
Dina råd låter vettiga.
Nu är det så att jag använder en helt manuell kamera, och eftersom jag inte har någon extern ljusmätare så får jag lita på kamerans inbyggda mätare. Brukar funka mycket bra. Bara i extrema fall som den inte hänger med riktigt.

Marcus skrev tidigare om röd och gulfilter.
Om jag inte har fattat helt fel så kan man få fina effekter på tex. en blaskig himmel om man använder färgade filter. Men det gäller bara svart/vita foton?? Eller går det att lura kameran till bra bilder även på färgfilm med färgade filter, eller får de bara den färg som filtret har?

//Putte

Re: Förändring på bilden

DalaPutte skrev:
Jag igen.
Nu har jag förändrat en hel del på bilden för att få den mer dramatisk. Lite svårt att få det "lagom" dramatiskt. Vad tycker ni?
Medan bilden ovan är tagen dagtid så verkar den nedan vara tagen under en skarp solnedgång.
//Putte
Jag tror att detta är Kronoborgs slott där upprorsledaren (ja enligt Gustav Vasa) Nils Dacke drack jul sista året han levde.
Historien förtäljer inte om han blev så till den grad berusad att han såg slottet så här....
Träspritsförgiftning kan medföra blindhet men......nä, knappast.
Us

Slottet

Sonnaren skrev:
Jag tror att detta är Kronoborgs slott ...

På sidan: http://hem.passagen.se/helenasol/spoksida.html

har jag läst följande om slottet:

--------------------------------------------
KRONOBERGS SLOTT i SMÅLAND
På en liten ö i Helgasjön ligger den sägenomspunna medeltidsruinen omgiven av näckrosor ett
favoritmotiv bland 1800-tals romantiska målare.Här utspelades en tragisk kärlekshistoria för 600 år
sedan mellan en ung präst och en underskön jungfru på slottet. De var djupt förälskade i varandra
och gifte sig i hemlighet. Men påven fick veta att prästen brutit sitt kyskhetslöfte och bannlyste
honom. Hans unga fru blev då så förtvivlad att hon kastade sig ut från slottets ena torn,
Biskopstornet, ner i sjön och dränkte sig. Ljusa, tysta sommarnätter kan man ännu se en vit
kvinnogestalt vandra på murarna. Varje gång störtar hon i vattnet med ett hjärtskärande skri.
--------------------------------------------

Ja, vad vet man. Jag har inte sett någon kvinna på mitt fotografi, i alla fall inte än...

//Putte

Jaha, det va gruvsam läsning,hä kan'te ha vuri så hävligt för prästkar'n eller henne......
Nå, det skulle kunna vara en idé till ytterligare några foton.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar