Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För liten studio - Vidvinkelproblematik

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Är det populärt eller kanske allmänt snyggt att fotografera porträtt/gruppfoton med vidvinkelobjektiv?
Kanske används vidvinkel pga platsbrist, kanske för att man tycler det är snyggt eller rent utav okunskap?

Har på gång sett flera bilder där man exempelvis sitter ner så knäna/benen är mot kameran. Dessa knän/ben tenderar se oproportionell stora ut jämfört med resten av kroppen eller när man fotograferat liggandes människor och handen råkat komma "för nära" kameran så dessa ser ut att tillhöra en jättes.
Eller gruppfoton där man har två rader och människorna ser i främre raden ser ut att vara mkt större än de som sitter bakom.

Kanske jag överdrivit och allmännheten ser inte såna "misstag" utan ser på det stora hela, men för mig ser det rent utav för j-vligt ut.

Eller jag är kvar i det gamla och detta är populärt för tillfället?
Nu tänker jag på "normala" porträtt/gruppfoton och inget man plojat till. Utan det mesta ser ut som vanlig fotostudiosession.

/Stefan

ANNONS