Annons

För liten ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Kära forumdeltagare,

Jag har genom sökningar sett att detta är en mycket vanlig fråga. Jag vet också att det brukar vara liknande svar, men jag gör ändå ett försök - ity varje fall är unikt.

Det brann i min hemort häromdagen. Jag lyckades ha kameran framme och tog några bilder, som jag mejlade några lågupplösta till lokaltidningen (Helsingborgs Dagblad) och skrev att de gärna fick använda bilderna mot angivande av mitt namn och gärna även mot ersättning.

Blev kontaktad av bildchefen, som sade att han ville ha de högupplösta versionerna för han ville ha dem i den tryckta tidningen också (de hade tagit dem till hemsidan direkt). "Givetvis" skulle jag få betalt.

De använde två bilder i tidningen, varav en var väldigt stor och den andra liten. Kul!

När jag sedan mejlade dem och sade att jag ville ha betalt enligt BLF:s lista (utan att vet vad som står i den) så fick jag som svar att enligt listan utgår ersättning med 660 kronor per bild.

Jag tänkte bara kolla och se om detta verkar rimligt. 660 kronor bilden, trots att en var jättestor och en liten...

http://hd.se/astorp/2006/06/14/akut_vattenbrist_aastorp_efter
(En notis som visar en av mina bilder)

http://hd.se/dagenstidning/
(Hela tidningen finns som PDF. Välj onsdag 14/06, HD - och "bläddra" fram till B-delen)

Tacksam för svar!

Vänligen,

Jan "Kiwi" Kivisaar

P.S. Känner mig inte lurad angående priserna, är mest glad för publiceringen, men vill bara kolla.

Heh.. Jag tyckte väl jag kände igen namnet i tidningen. Rejäl brasa blev det visst..och till råga på allt får ni inte vattna mer ;)

Men.. 660 kr / bild är den gängse taxan för nyhetsbilder enligt avtalet mellan BLF och tidningsutgivarna.

Moms på det om du har F-skatt. Så ersättningen är alltså korrekt.

Bilden på röken och den ensamma brandmannen i korgen är bara underbart bra. Grattis till den.

För att vara petig: du får bara ta ut moms om du är momsregistrerad. F-skatten gäller något annnat.

johnniedunberg skrev:
För att vara petig: du får bara ta ut moms om du är momsregistrerad. F-skatten gäller något annnat.

Ja, naturligtvis.. Vad jag menade var att om du inte har F-skatt så skall tidningen dra för sociala avgifter och skatt, fast hurvida de gör detta vet jag inte. Man har ju rätt att tjäna lite on the side.

Tack för berömmet! Och tack förstås för upplysningen! :)

Får väl köpa den där listan, men det känns lite surt att lägga 100 kronor för några A4-sidor. Vore bättre om de drog in pengar på något annat vis. Jaja, bara min uppfattning.

Stort tack!

/ Jan "Kiwi" Kivisaar

P.S. Har "Veckans bild" på www.kivisaar.se/veckansbild/

Bilden med brandmannen på skyliften var tekniskt/motivmässigt bättre än flera bilder som jag ser i min lokala dagstidning så ta åt dig!(visserligen har jag inte sett brandbilder på länge)

Synd att de aldrig händer något här, släpar kameran vart jag än åker utan resultat... ;)

Förstår jag rätt att du fått två bilder i tidningen? Får du inget för publiceringen på internet? (kan inte titta på bilderna/pdf - sitter med modem).

Mikael: Hmm, ja... Någon ersättning för att bilderna används på Internet har jag inte hört något om. Det kanske räknas som en och samma publicering?

Fast... det borde det väl inte göra? Internet är ju ett annat medium.

Bilderna ska läggas ut i min blogg, så snart jag fått den att funka igen. ;)

Du kan (förhoppningsvis) se bilderna här:
http://www.kivisaar.se/blog/media/060613_brand1.jpg
http://www.kivisaar.se/blog/media/060613_brand2.jpg

Edit: Upptäckte precis att bild 2 är en annan bild jag som jag också tog, som jag inte skickade till tidningen. Jaja, bilderna finns ju som sagt på HD:s hemsida (enligt länken i första inlägget).

Kalle: Det är rätt i PDF-upplagan också. Jessika Jellbom (lokalreporter) tog bilden som är på B-delens framsida. Inne i tidningen (sida B14-15; 46-47 i PDF:en) står det mitt namn vid båda mina bilder.

/ Jan "Kiwi" Kivisaar
...som kanske borde vänta med att skicka sin räkning till HD innan jag vet om jag borde fakturera för Internet-publiceringen också..

Nu kunde jag kolla (är på jobbet där jag har en bra uppkoppling), mäktig bild den stora! Troligen ingår det genom avtalet Jesper nämnde, men det finns folk på FS som vet.

Publicering av samma bild på två eller flera ställen i samma nummer av en tidning är att getrakta som en publicering. Således, har de enligt min tolkning rätt att publicera den på nätet, eftersom detta är "samma" tidning. Men det finns säkerligen folk som har åsikter om detta

Tänkte bara följa upp ämnet, så att ni får ett avslut också. :)

Igår fick jag pengarna för bilderna. Enligt lönespecifikationen (som kom med vanlig post) har jag fått "frilansarvode" för två bilder, totalt 1.320 kr.

Preliminär skatt är 396 kr, vilket gör att jag till slut fick 924 kr insatt på mitt konto.

/ Kiwi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar