Annons

För konsert: 70-200 2.8 – med eller utan IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ben_

Medlem
Hej!

Jag ska köpa en glugg för att fota konserter på en fullformatare, det är dock ruskigt dyrt med utrustning.

Jag står i valet och kvalet mellan Canons vita; 70-200 2.8 eller 70-200 2.8 IS (MK 2 tror jag...). Det skiljer 10 000 i pris mellan dem. Hur viktigt är egentligen stabiliseringen för konserter? Jag kommer ju att in i det sista försöka undvika rörelseoskärpa av folket på scen, men det kanske inte alltid är möjligt på 2.8 200mm? Behöver man ibland stabiliseringen för att kunna jobba i rännan på 200mm?

Vad tror ni? Jag vill gärna spara 10 000 om det är "bortkastade" pengar för det här ändamålet.

Jag tycker att stabilisering alltid är användbart i och med att en stabiliserad sökarbild kan göra det lättare också med korta slutartider, men just vad gäller konserter (så länge det inte handlar om symfoniorkestrar och dylikt) vill åtminstone jag ha korta slutartider och då klarar man sig utan tycker jag.

Det finns säkerligen de som fotograferat fler konserter än jag här som har andra och bättre synpunkter i frågan :)

Tyvärr så finns det nog ingen genväg om du inte bara ska köra stativ forever! Dyrt att ligga på topp. Beg!

Tack för svaren alla!

Ja, jag blir fortfarande inte riktigt klokare, haha.

Att endast IS är vädertätad är dock en nyhet för mig, och definitivt en selling point. Å andra sidan är huset en 5DIII, som har vissa mått av vädertätning, men samtidigt inte direkt är en 1D:a. Jag tar det försiktigt i regn med det huset oavsett glugg, med tanke på vissa skräckrapporter om pajade kameror. Å andra sidan gör det det bara ännu viktigare att investera i en glugg som håller tätt.

Fler synpunkter välkomnas också!

Även en EF 70-200 mm f/2,8L IS USM är ju en välbyggd pjäs. Med tanke på prisskillnaden kan man ju köpa två objektiv av den äldre modeller för samma pris som ett av typen EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Att sen mark II är skarpare än vad första versionen var är en annan sak. Vet inte om du tycker det har betydelse?

Jag köpte min Mark II ny för ungefär 15000, och det tycker jag den är värd.

Om du har pengar att lägga så är det absolut värt att ta senaste modellen av 70-200 2.8 med stabilisering, det brukar vara ganska trångt i "pressdiket" så det händer lätt att man kan få stå och stångas lite med andra fotografer så all hjälp med stabilisering är välkommen enligt mig.
Sen att det objektivet är en av de bästa zoomarna som finns är bara grädde på moset.

Även en EF 70-200 mm f/2,8L IS USM är ju en välbyggd pjäs. Med tanke på prisskillnaden kan man ju köpa två objektiv av den äldre modeller för samma pris som ett av typen EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Att sen mark II är skarpare än vad första versionen var är en annan sak. Vet inte om du tycker det har betydelse?

Jag köpte min Mark II ny för ungefär 15000, och det tycker jag den är värd.

Nu har jag mest spanat på Cyberphoto och Rajala samt de stora återförsäljarna, där hittar jag bara MK2:eek:r. Var hittar man en MK1:a och var kunde du köpa en 2:a för 15 000? Det är ju ett i jämförelse med många butiker ett väldigt överkomligt pris.

Jag kan tänka mig att det först och främst är användbart om man vill kunna fånga viss rörelse på scenen med längre slutartider, utan allt statiskt i scenen blir suddigt. Vill man frysa rörelse helt hamnar man ändå runt 1/500 och där spelar det mindre roll.

Om det är för konsert är kanske inte snabb autofokus det absolut viktigaste, så varför inte Tamrons 70-200/2.8 med bildstabilisering för runt 12.000:- som i princip är lika skarpt.

Jag hamnar oftast runt 1/500 så då spelar det absolut ingen roll alls om man har bildstabilisering eller inte. Hade det varit jag hade jag struntat i stabilisering helt och hållet.

Är du intresserad av ett mkt fint EF70-200/f2,8L IS ver1 som är kalibrerat av Canon kan du höra av dig till mig.

Skarpt och ger underbara bilder på mina 5D Mark II och 1D Mark IV hus,

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Tack! Jag ska ha det i åtanke!

Andreas Sundell,
Precis, om man vid till exempel konsert av någon anledning vill få med rörelseoskärpa på händer eller dylikt är nog stabilisering det enda sättet på frihand, med tanke på hur tungt objektivet är. Brännvidden, storleken och tyngden gör det svårt att hålla stilla nog utan hjälpmedel.

Tack! Jag ska ha det i åtanke!

Andreas Sundell,
Precis, om man vid till exempel konsert av någon anledning vill få med rörelseoskärpa på händer eller dylikt är nog stabilisering det enda sättet på frihand, med tanke på hur tungt objektivet är. Brännvidden, storleken och tyngden gör det svårt att hålla stilla nog utan hjälpmedel.

Om det är tyngden och storleken plus brännvidden som avgör så tycker jag att man kan köra utan IS då du kommer behöva stativ ändå.Om man inte orkar hålla kamera med ett 70-200 så hjälper inte IS så mycket. För det kommer bli tungt efter ett tag och då är stativ räddningen (enbens)
IS är bra vid längre slutartider då du kör handhållet, Men vid en konsert använder man inte så långa slutartider anser jag.

"IS är bra vid längre slutartider då du kör handhållet, Men vid en konsert använder man inte så långa slutartider anser jag."

Nja, ibland ligger man på långa slutartider då man måste för att inte bruset ska ta över t.ex.

Denna bilden är tagen med 1D MarkIV, EF70-200/f2,8L IS, bländare 2,8, slutartid 1/60s, brännvidd 150mm.
Gör det med ett icke IS ;-)

//Julle.

Bilagor

• 1D4_8846.jpg
    1D4_8846.jpg
    368.4 KB · Visningar: 67
Jag fotar en hel del konserter och använder mig främst av 20 och 50 mm men när jag behöver tele så fungerar Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di VC pefekt på min fullformatare. Det är ett mycket bra objektiv i förhållande till priset och det är rätt så trevligt att ha de där extra millimetrarna upp till 300 mm: http://www.youtube.com/watch?v=46ustcCSF4w

"IS är bra vid längre slutartider då du kör handhållet, Men vid en konsert använder man inte så långa slutartider anser jag."

Nja, ibland ligger man på långa slutartider då man måste för att inte bruset ska ta över t.ex.

Denna bilden är tagen med 1D MarkIV, EF70-200/f2,8L IS, bländare 2,8, slutartid 1/60s, brännvidd 150mm.
Gör det med ett icke IS ;-)

//Julle.

Allt beror på hur stadig man e på handen :) Jag kör sällan under 1/80s på konserter.
Denna är tagen med Canon 7D och alla vet ju att den inte är brusets mästare.

Bilagor

• Baby Jane-9070.jpg
    Baby Jane-9070.jpg
    67.6 KB · Visningar: 61
Tack för alla tips!

Kan för protokollets räkning berätta att jag nu har lagt en order på Canon 70-200 2.8 IS USM II. Jag är övertygad om att jag blir helnöjd, blir till att äta ruskigt spartanskt närmsta åren bara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar