Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
För en nybörjare...
- Trådstartare jag_milla
- Start datum
AndersLindewall
Aktiv medlem
Camilla, förutom att jag tycker du är på rätt spår som söker efter teoretiska tips så är min erfarenhet att man ska prova sig fram hela tiden. Testa och lära sig själv liksom. Hoppas du förstår hur jag menar....
Brummelisa
Aktiv medlem
Dem flesta tror jag brukar börja med bygglampor á 500 W. Det blir egentligen inte så extremt ljus som man tror utan bara väldigt varmt, men man kan ändå plåta studio-aktigt med dem och lära sig hur ljuset faller och så.
Sen kan du även studera ljuset om du står parallellt med ett fönster. På ljussidan blir det mycket ljust, men på skuggsidan blir det jättemörkt. Man brukar lätta upp skuggsidorna genom att hålla något ljus bredvid och "studsa" in ljuset.
Prova detta genom att hålla ett vitt A4-papper bredvid modellen vid fönstret och se hur mycket ljusare det blir på skuggsidan. Notera att man måste hålla pappret relativt nära.
På dem flesta av mina studiobilder har jag använt en blixt med en softbox (stor fyrkantig sak man sätter på blixten för att simmulera ett fönster). Softboxen står relativt nära cirka 1 meter från modellen. Detta gör att ljuset blir mjukt (dvs skuggorna blir inte hårda utan mjuka). Men för att lätta upp på modellens skuggsida använder jag en reflexskärm. Det är en stor rund vit sak som ljuset kan studsa på. Den placerar jag precis utanför bildkanten. Dvs cirka 0.5 meter från modellen.
/ Marcus
Sen kan du även studera ljuset om du står parallellt med ett fönster. På ljussidan blir det mycket ljust, men på skuggsidan blir det jättemörkt. Man brukar lätta upp skuggsidorna genom att hålla något ljus bredvid och "studsa" in ljuset.
Prova detta genom att hålla ett vitt A4-papper bredvid modellen vid fönstret och se hur mycket ljusare det blir på skuggsidan. Notera att man måste hålla pappret relativt nära.
På dem flesta av mina studiobilder har jag använt en blixt med en softbox (stor fyrkantig sak man sätter på blixten för att simmulera ett fönster). Softboxen står relativt nära cirka 1 meter från modellen. Detta gör att ljuset blir mjukt (dvs skuggorna blir inte hårda utan mjuka). Men för att lätta upp på modellens skuggsida använder jag en reflexskärm. Det är en stor rund vit sak som ljuset kan studsa på. Den placerar jag precis utanför bildkanten. Dvs cirka 0.5 meter från modellen.
/ Marcus
Palletheking
Aktiv medlem
Jag är en sån som inte är så förtjust i studioporträtt utan föredrar att arbeta med befintligt ljus. Mitt råd till dig är att jobba med kamera och objektiv i olika miljöer inne och ute. Ex fönsterljus framifrån, från sidan, med ljusa gardiner för, med persienner vinklade osv. Utomhus i kvällsljus, dis, efter regn, klarblå himmel, hitta olika miljöer, jobba med bakgrundskomposition osv. Själv är jag svag för ex äldre husfasader som bakgrund till porträtt. Viktigt också att fånga motivet och hitta känslan hos personerna du fotar, vad är typiskt för dem? eller vad kan du lyfta fram som inte andra redan vet osv. Men som redan nämnts tidigare så är det eget experimenterande som gäller, samt granska andras bilder och ta lärdom. Bland fotosidans olika medlemmar finns gott om porträttalbum, både studio och utanför. Viktigt är också att lära sig förstå slutaren och bländarens påverkan på rörelse skärpa, skärpedjup. Sist men inte minst, ramar o regler för uppbyggnad av bildkomposition är bra att ha en viss uppfattning om. Men du måste också kunna tänka fritt och använda din fantasi.jag_milla skrev:
Är helt grön på det här med porträttfotografi, men vill verkligen lära mej om detta. Söker nu sidor och artiklar med grundläggande tips gällande porträttfotografering. Vad är bra att börja med? Ljus? Motiv? Miljö? Skriv gärna egna tips och erfarenheter också.
dude
Aktiv medlem
Kolla den länken det finns en film och lite tips.
(Den handlar om film, men det funkar för foto med)
http://www3.ur.se/television/templates/Page____14854.aspx
(Den handlar om film, men det funkar för foto med)
http://www3.ur.se/television/templates/Page____14854.aspx