Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

för bra för att vara sant?

Produkter
(logga in för att koppla)
farrebarre skrev:
... säljer de verkligen en d200 för typ 3000 kr?!? ... det måste vara ngt fuffens .. eller läser jag det hela rätt?!?

Gammalt amerikanskt ordspråk: A fool and his money are soon separated.

En ebay-medlem som aldrig förr har sålt någonting har helt plöstligt två stycken D200 till salu för ett par tusen kronor styck.

Du kan väl skicka dina pengar till Kina och tala om hur det går... :)

Nja fuffens o fuffens.. Eftersom det är en aukion det handlar om så kommer ju budet att stiga ganska så mycket innan den är slut så det behöver inte var något lurendrejeri av den anledningen. Men man BÖR nog dra öronen åt sig eftersom säljaren inte har så många omdömmen på sig dvs inte sålt så mycket tidigare och nu säljer dyra kapitalvaror..

hahaha ... nu tänkte jag inte ge ngt bud men det var lite av en överraskning att se en d200 för det priset. jag antog att det är lite lurigt.

sen vet jag inte det här med priset, stod det inte att buddgivningen stängde om typ 7 timmar eller ngt?

farrebarre skrev:
hahaha ... nu tänkte jag inte ge ngt bud men det var lite av en överraskning att se en d200 för det priset. jag antog att det är lite lurigt.

sen vet jag inte det här med priset, stod det inte att buddgivningen stängde om typ 7 timmar eller ngt?

Jag har själv gett ett par skambud, i klass med det här, på ebay. De brukar leda till ett snabbt erbjudande om att göra upp affären utanför ebay, direktbetalningar, extra tillbehör billigt, ...

Som tur är så verkar de flesta bedrägeriförsöken oerhört klumpiga.

Sökning på Google efter "fraud ebay" ger nästan arton miljoner träffar...

Detta måste väl vara ett dåligt försök till scam:

http://www.blocket.se/vi/9119058.htm?ca=9_s

Speciellt detta reagerar jag på:

Det står inget om något objektiv i annonsen (även om det finns ett på bilden), vilken lins syftar man då på när man skriver

"De e ett bra pris den är välvårdad och har inga repor på linsen mitt exc tog väl hand om den."

Eller är jag bara paranoid?

Garden_State skrev:

Det står inget om något objektiv i annonsen (även om det finns ett på bilden), vilken lins syftar man då på när man skriver

"De e ett bra pris den är välvårdad och har inga repor på linsen mitt exc tog väl hand om den."

Ordvalet och sättet att uttrycka sig påminner lite om det som fanns i annonsen som diskuteras i denna tråd . Eller minns jag fel...?

Garden_State skrev:

Självklart bluff. Eller är säljaren möjligtvis ganska korkad då det inte är några problem att få D200 sålt för tjao. 13.000 i bra skick.

Kan oxo vara en person som lider av dyslexi och snabbt behöver pengar.
Eftersom alla kvitton ska finnas borde det vara ok om det stämmer.

Vad hjälper det dig om det finns kvitton?
När du har satt in pengarna pâ kontot är du lika blâst iallafall.

Ett tips är att du säger att du har vägen förbi och kommer och hämtar kameran, dâ lär du fâ höra nâgra bra ursäkter för varför det inte gâr.
Om dom säger att det är Ok sâ ta med ett par kamrater :)

Insistera på att använda Payson med leveransgaranti. Då kan du frysa köpesumman hos tredje part tills du godkänt varan.

farrebarre skrev:

Hej!

Några av de mest klassiska kännetecknen på bedrägeriförsök på Ebay:

- "för bra för att vara sant"-pris som inte har någon riktigt bra motivering

- att auktionen ska avslutas snabbt (24-timmarsauktioner på så dyra saker som kameror och objektiv ... misstänkt :)

- Att man på något sätt skall kontakta säljaren vid sidan av Ebay-meddelanden (det är ofta ett säkert tecken på ett kidnappat Ebay-konto)

- Att ett konto med fin feedback för kanske 50 försäljningar av små och billiga icke-fotoprylar plötsligt skall sälja en Nikon 400/2.8 billigt (även detta ofta ett tecken på kidnappat Ebay-konto)

- Kinesiska säljare med relativt nyöppnade kontorn med ofta ganska korta kryptiska namn vars enda feedback (ofta runt 10 st) kommer från andra lika nyregistrerade kinesiska kontoinnehavare med lika kryptiska namn

Det finns givetvis även seriösa säljare som går ut med låga utropspriser (det drar till sig intresserade), men då har de ofta någon form av reservationspris (minimibud) och oftast minst en veckas budgivning.

Men igen, det gamla talsesättet håller: saker som ser ut att vara för bra för att vara sant är oftast just det.

Själv har jag köpt tre objektiv och en kamera via Ebay och är helnöjd :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar