Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Följande autofokus (1D Mk III)

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar kring den följande autofokusen i min 1D mkIII.
Jag har inga direkt problem med den, men det finns ju så mycket olika inställningar så det är svårt att veta vad som passar bäst. Så ni som har erfarenhet av detta, dela gärna med er av eran kunskap.

Jag har numera "skärpeföljningskänsligheten" inställd på snabb om jag ska följa ett objekt i fart. Innan hade jag den på normal, men jag testade att följa min hund och upplevde då att jag fick fler i fokus med kameran inställd på snabb. Men detta passar inte alls på objekt som är stilla verkar det som.

Sen är det här med utvidgning av AF-punkt. Vad har ni för inställning där? Jag har inte hunnit testa så mycket med olika inställningar här men ska jag fokusera på ett litet stilla objekt så funkar det inte alls med utvidgning då fokus gärna hamnar bakom. Kan tänka mig att det kanske funkar bättre när man följer ett större rörligt föremål, typ en fotbollsspelare.

Innan jag började mixtra med dessa inställningar körde jag som sagt med följande fokus enbart med mittpunkten (ej utvidgning) samt normal på skärpeföljningskänsligheten, och det funkade väl hyfsat bra, men det är ju kul om ännu fler bilder blir rätt fokuserade.

Så, vad har ni för tankar om detta?
 
"Skärpeföljningskänsligheten" är väl identisk med C.Fn III-2? Den styr hur snabbt kameran byter motiv att följa, men påverkar inte hur kameran följer motiv. Det sker alltid med samma hastighet. För mig fungerar det bäst att ha den på normal.

När man vill följa ett motiv fungerar det bäst med alla fokuspunkter aktiva (ROF). Expansionen tycker jag bara gör fokuseringen långsammare.
 
Aha, det är så de menar med känsligheten. Ska nog ha den på normal i fortsättningen då.

Men om man har alla punkter aktiva är det inte risk att kameran hittar någon annan spelare att följa, tex under en bandymatch, och missar den spelare som jag vill ha fokus på?
 
Jo. Men såvitt jag har begripit (har ju bara en modest 40D) så försöker den inte med andra punkter så länge den hittar något i fokus på mittpunkten. Det är om den tappar bort den en viss tid, som är ställbar på en 1D, som den börjar jaga fokus på andra punkter.
 
Jag tycker normalläget passar bäst i praktiken. Men det är bara en magkänsla då det är svårt att utvärdera skillnaderna "vetenskapligt". I teorin bör man sänka skärpeföljningshastigheten du talar om för att slippa oönskade fokusändringar om något fladdrar förbi som är oväsentligt (typ hockeyklubbor eller en arm etc).

Jag tycker att det fungerat bäst att använda utökningen till två närliggande fokuspunkter eftersom man ibland hamnar med huvudfokuspunkt på objekt utan bra kontraster.

Se mitt inlägg om hockeysetup: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=89584

Mvh/Benke
 
Ok, så med andra ord kan kameran hjälpa mig om jag är fumlig och tappar spelaren med mittpunkten, och i så fall hoppa över till en punkt där spelaren nu befinner sig? Det blir till att testa rejält på nästa sportevenemang :)
 
Jag tycker normalläget passar bäst i praktiken. Men det är bara en magkänsla då det är svårt att utvärdera skillnaderna "vetenskapligt". I teorin bör man sänka skärpeföljningshastigheten du talar om för att slippa oönskade fokusändringar om något fladdrar förbi som är oväsentligt (typ hockeyklubbor eller en arm etc).

Jag tycker att det fungerat bäst att använda utökningen till två närliggande fokuspunkter eftersom man ibland hamnar med huvudfokuspunkt på objekt utan bra kontraster.

Se mitt inlägg om hockeysetup: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=89584

Mvh/Benke

Tack för dina tips Benke! Såg inte din tråd innan då jag sökte i forumet.

Jag har testat en hel del på min hund och får lite blandat resultat. Förmodligen är det för att följa hundar är väl något av det svåraste man kan utsätta en kamera för? Sen är hunden mestadels svart så det är nog svårt att sätta klockren fokus på honom.
 
Hundar är inte så enkla! Jag fick byta min 400D mot en 1D MkIII för att hänga med min.

Med alla fokuspunkter aktiverade i 1D utgår kameran alltid från mitten och flyttar sedan över, inte som i 400D och andra där den gissar och oftast tar den med störst kontrast.
 
Med alla fokuspunkter aktiverade i 1D utgår kameran alltid från mitten och flyttar sedan över, inte som i 400D och andra där den gissar och oftast tar den med störst kontrast.
Om du använder Servo AF fungerar 400D och övriga kameror på samma sätt. Du definierar vad du vill fokusera på med mittpunkten. Tappar kameran fokus där kollar den om någon annan punkt har fokus, varvid den drar slutsatsen att det du vill följa befinner sig där nu.
Problemet med kameror som är enklare än 1D(s) är att de har glesare med fokuspunkter, så motivet löper större risk att hamna mellan punkterna. Då vet kameran varken ut eller in, utan börjar spana efter något annat att fokusera på. Vilket då kan bli snart sagt vad som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.