Annons

fått tag i en gammal pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag fick en gammal pentax kamera av grannen som bara legat på hans vind.
det är en pentax me.
Det sitter ett objektiv på denna som jag undrar om jag kan avända till min k-m?

jag prövade det och det passade, men ajg kunde inte knäppa någon bild.

funkar det inte alls eller är det något jag missat?

Inte 100% men kanske inte det objektivet har AF (autofokus) som Din K-m har utan Du får ställa om kameran till MF (manuel fokus) och vrida för hand på objektivet, värt att testa iaf och inte så knepigt att fokusera manuellt heller.

Tackar för ditt svar, som nybörjare lät det komplicerat,
men jag ställer kameran i M-läget och prövar!

Tackar för ditt svar, som nybörjare lät det komplicerat,
men jag ställer kameran i M-läget och prövar!

Nja Du behöver nog bara stänga av Autofokusen resten kan gå på auto, har för mig att Din K-m har en sån knapp som min K200D har där Du skiftar mellan AF och MF leta efter en sån först, i M läget måste Du ställa in all värden manuellt och då blir det knpigare.

Jag kikade lite som snabbast på info om Pentax ME. Jag hade nämligen själv en ME-Super när det begav sej. Om jag inte är fel ute så är objektivfattningen en ren rå K-bajonett. I så fall är det inte mycket information som kamerahuset och objektivet utbyter med varandra.

Det sitter en liten pinne i objektivet som talar om för kamerahuset vilket bländarläge det ställts på (kan inte ställas från kamerahuset, alltså).

Det sitter en annan liten pinne i objektivet som kamerahuset trycker på när slutaren ska öppnas. Trycker man på den pinnen så öppnas bländaren maximalt och släpper man den så slår den ihop till det valda läget. Kamerahuset släpper alltså taget om den vid exponeringsögonblicket.

Mer information än så utväxlas inte mellan kamerahus och objektiv. Och inte heller på annat sätt än just så.

Onekligen skulle det vara kul om K-objektiv lirar på din kamera! Då har du en massa gammal optik du skulle kunna köpa till den. Den fattningen inrymde ett sanslöst stort utbud av optik. Större delen av Chinon-programmet var sådana. Men glöm (nästan) allt vad auto heter. Du kan nog ställa din kamera i någon form av automatisk exponering men det kommer bara att innebära att kamerahuset väljer slutartid baserat på vad objektivet står ställt på för bländarläge.

Min ME-Super hade inte autofokus. ME lär inte heller ha det.

Som Erik skriver så är det bara slutartiden (och ISO, ehe) kameran kan ställa in själv. Fokusering och bländare ställer du in.

ME har ingen autofokus och du hittar "reglaget" för att ställa om från autofokus till manuell fokus på vänstersidan på din k-m. Om du har displayen mot dig själv dvs... MF = Manuell Fokus AF = AutoFokus.

Det bör fungera med manuella objektiv på k-m.

Sen varför det inte fungerar har jag naturligtvis ingen aning om.

/MVH

Senast ändrad:
Objektivet fungerar på din K-m du behöver bara göra en sak. Du måste gå in i Custominställningarna, menyn längst till höger bland menyerna, och slå på TILLÅTA ANVÄNDA BLÄNDARRING, eller nåt sånt.

Bäst är att använda M på kameran och mäta med Gröna knappen, eller annan knapp som har den funktionen på K-m (AE?).

Fokusen får du natrligtvis ställa manuellt, men kameran kommer att ge dig den vanliga fokusindikationen när den anser att fokusen är korrekt inställd.

Bäst är att använda M på kameran och mäta med Gröna knappen, eller annan knapp som har den funktionen på K-m (AE?).

Hej, väldigt tacksam för ditt svar, du gav verkligen ett på "min nivå" Jag har nu fått dit objektivet igen och slagit av af, (tack vare din beskrivning!)

Jag har provfotat en hel del och ställt in skärpan osv.
MEN det är en sak jag inte riktigt kommer underfull med.
Det går ej att ställa in bländare...
Jag har prövat vrida på objektivet (2,8-22) men det är INGEN skillnad på värderna.
jag har använd läge AV på kameran.
Jag har även prövat lägga in M men jag får inte en enda bild då =) (förmodligen någon inställning jag missat!!

är det omöjligt eller är det något jag missat?

Du har nog missat att ändra på inställningen för "Tillåt användning av bländarring". Du kommer aldrig att se något annat än F-- i sökaren, det finns ingen mekansik överföring av bländarvärdet från objektivet till kamerahuset (det fanns på äldre analoga hus). Du ska använda M-läget, du väljer en slutartid och gör en exponeringsmätning (se i manualen, det skiljer lite på olika modeller). I Av-läget kommer alltid mätning att ske med största bländare (2.8).

/Mats

Du har nog missat att ändra på inställningen för "Tillåt användning av bländarring". Du kommer aldrig att se något annat än F-- i sökaren, det finns ingen mekansik överföring av bländarvärdet från objektivet till kamerahuset (det fanns på äldre analoga hus). Du ska använda M-läget, du väljer en slutartid och gör en exponeringsmätning (se i manualen, det skiljer lite på olika modeller). I Av-läget kommer alltid mätning att ske med största bländare (2.8).

/Mats

Jag har ändrat "Tillåt användning av bländarring". M-läget lyckades jag inte knäppa någon bil alls i ;(
får försöka igen....

vad har du för funktion på ?-knappen,det kan kanske gå att ändra så du får för-visning av bilden som inte sparas och att då kameran bländar ner för att mäta ljuset.

vad har du för funktion på ?-knappen,det kan kanske gå att ändra så du får för-visning av bilden som inte sparas och att då kameran bländar ner för att mäta ljuset.

Jag har försökt kolla upp det där, men jag hittar ingenstans om att man kan ändra funktionen för knappen.

?-knappen kan man trycka på lite här och var och det "förklarar" vad man håller på med, men jag har bara prövat trycka på den någon gång, man glömmer bort den!

Ställ in tex 4 eller 5,6 på bländarringen
på objektivet.
Ställ in M på programratten.
Autofokus på manuell, M.
Ställ in brännvidden(som det frågas om
om du använder SR(skakreducering.
Du har redan ställt in "tillåt användning
av bländarring", så ställ in skärpan på det
du ska fota och tryck på Av +/- knappen
så mäts exponeringen.
Ta bilden.

(Kameran vet ej vilken bländare du ställt in,
så med ett tryck på +/- knappen bländar kameran ner
objektivet och mäter ljuset på inställd bländare.
I över 30år funkar objektiven så att bländaren
alltid står på max öppning (lägsta värde)
när du tittar i sökaren.
Förr blev det ofta för mörkt i sökaren utan
att först blända upp och sen blända ner för
mätningen och exponeringen.
Numera är det inte så många som använder dom
gamla objektiven utan A läge,
så en mekanisk avkännare ar borttagen i kameran
så man måste trycka på grön knapp eller +/- på
din kamera för ljusmätning.)

Senast ändrad:
kolla i meny-3 om det inte finns något som heter hjälp knapp eller liknande.

där ska du kunna hitta något som tar bort hjälpfunkionen och ersätta den knappen med andra funktioner som tex för-titt

kolla i meny-3 om det inte finns något som heter hjälp knapp eller liknande.

där ska du kunna hitta något som tar bort hjälpfunkionen och ersätta den knappen med andra funktioner som tex för-titt

Det stämmer, sidan 154.

Men det behövs inte eftersom Av-knappen sköter
nedbländnng/ljusmätning.

Ojojojoj, jag känner att jag är ute på lite väl djupt vatten här ;(
får försöka kämpa...men annars borde det ju inte vara så kasst objektiv va? jag har då inte så stor bländare som 2,8 på någon av mina andra objektiv...

däremot påstod han att det var vidvinkelobjektiv nu i efterhand, men det har jag inte märkt av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar