stefohl
Aktiv medlem
Det beror snarare på dålig bildbehandlingalf109 skrev:
Just detta kan mycket väl vara en av orsakerna att digitalbilder ofta ser ut som man har spänt gladpack över verkligheten.
Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det beror snarare på dålig bildbehandlingalf109 skrev:
Just detta kan mycket väl vara en av orsakerna att digitalbilder ofta ser ut som man har spänt gladpack över verkligheten.
Nej, det är ju två helt olika kameratyper.alf109 skrev:
Tror liksom inte att man köper en M8 om man egentligen vill ha en 5D
Nej, det har du fått om bakfoten (trodde att den myten var avlivad för länge sedan). Däremot är ljusbortfall ett problem typiskt för mätsökarkamerans icke-retrofokaloptik och korta avstånd till filmplanet. M8 kompenserar dock för detta i firmware (och med sensorns konstruktion).alf109 skrev:
dessutom är fullformatssensorns kontrast och ljusbortfall mot kanterna ett reelt problem aldeles oavsett vad alla canonfans säger.
stefohl skrev:
Det beror snarare på dålig bildbehandling
Stefan
alf109 skrev:
Hehe, funderade just hur länge det skulle dröjja innan digitalteknikens främste korsriddare fattade lansen och gav sig in i drabbningen.
Detta är det nog snarare du som fått om bakfoten då det är en fysisk realitet att ljus endast når ned till botten av en brunn under förutsättning att den infallande ljusvinkeln inte är för flack. Att mätsökarkameror har ännu större problem med detta är sant i och med att objektivkonstruktionerna skapar flackare vinklar, men problemen finns även på 5D och 1DS. Anledningen till att alla utom canon valt en lösning med mindre sensorer beror inte på att dom är dumma i huvudet utan på att de till skillnad från canon bedömmer ovan nämnda problem som större än vinsten med fullformat.niklasl skrev:
Nej, det är ju två helt olika kameratyper.
Nej, det har du fått om bakfoten (trodde att den myten var avlivad för länge sedan). Däremot är ljusbortfall ett problem typiskt för mätsökarkamerans icke-retrofokaloptik och korta avstånd till filmplanet. M8 kompenserar dock för detta i firmware (och med sensorns konstruktion).
Jag satt och snackade med en av Nikon Europas ansvariga inom deras professionella division för några månader sedan. Han förklarade noggrant vilka fördelar som fanns med ett fullformatschip, så det finns faktiskt fler än Canon som är dumma i huvudet. Och hur djävla dumma måste inte Hasselblad vara som tillverkar en kamera med dubbelt så stor sensor.alf109 skrev:
beror inte på att dom är dumma i huvudet utan på att de till skillnad från canon bedömmer ovan nämnda problem som större än vinsten med fullformat.
stefohl skrev:
Hehe på dig själv du.
AA-filtrets diffusering är väldigt svag och det är inte något som du ser. Jag håller med dig om att många bilder ser ut som om de ligger i gladpack. Men som sagt var, det är knappast något som beror på AA-filtret. Det är snarare slarvig skärpning och att man inte behärskar att lägga upp en sådan kontrast på bilden så att bildernas mellanregister får tillräcklig separation.
Stefan
som föredrar att se sig
som korsriddare för fotografi
Jag vet inte riktigt orsaken till varför du hoppar in i en diskussion om en digital mätsökarkamera med surmagade kommentarer om digitalfoto och digitala slr-kameror, som dessutom är felaktiga. Jag har visat med bildexempel vid flera tillfällen under förra året att problemen du relaterar till ligger i optiken och inte i sensorformatet. Dessutom ger samma objektiv likadan återgivning på film som på digitalt "fullformat". Detta är även avhandlat i en artikel i tidskriften Foto. Om du vill fortsätta diskutera detta kan du kontakta mig via min medlemsprofil eller starta en ny diskussion någon annanstans för detta har inte med M8 att göra.alf109 skrev:
Detta är det nog snarare du som fått om bakfoten då det är en fysisk realitet att ljus endast når ned till botten av en brunn under förutsättning att den infallande ljusvinkeln inte är för flack. Att mätsökarkameror har ännu större problem med detta är sant i och med att objektivkonstruktionerna skapar flackare vinklar, men problemen finns även på 5D och 1DS. Anledningen till att alla utom canon valt en lösning med mindre sensorer beror inte på att dom är dumma i huvudet utan på att de till skillnad från canon bedömmer ovan nämnda problem som större än vinsten med fullformat.
stefohl skrev:
Och hur djävla dumma måste inte Hasselblad vara som tillverkar en kamera med dubbelt så stor sensor.
Stefan
niklasl skrev:
Jag vet inte riktigt orsaken till varför du hoppar in i en diskussion om en digital mätsökarkamera med surmagade kommentarer om digitalfoto och digitala slr-kameror, som dessutom är felaktiga. Jag har visat med bildexempel vid flera tillfällen under förra året att problemen du relaterar till ligger i optiken och inte i sensorformatet. Dessutom ger samma objektiv likadan återgivning på film som på digitalt "fullformat". Detta är även avhandlat i en artikel i tidskriften Foto. Om du vill fortsätta diskutera detta kan du kontakta mig via min medlemsprofil eller starta en ny diskussion någon annanstans för detta har inte med M8 att göra.
Du har utan tvekan helt rätt eftersom de objektiv som finns till Canons hus i de flesta fall har en bildcirkel på 43 mm.alf109 skrev:
Klart dom hade varit bra "jävla dumma" om dom tryckt in denna sensor i ett canonhus.
MartinB skrev:
" I och med att färgrymden i M8 är enorm rekommenderar du att jag kör ECI RBG istället för Adobe RGB? Tog några testbilder ikväll med B&W jpeg i Adobe RGB och tonerna såg nästan avhuggna ut på sina ställen. Precis som jag ibland kan se när en färgrymd är för liten, t.ex. som från konvertering från Adobe RGB till sRGB i vissa fall."
Nej, det finns ingen anledning till om du printar själv. Även där passar färgrymden ECI-RGB bättre till den färgrymd som de flesta skrivare har.MartinB skrev:
Tack Stefan! Jag plåtar normalt alltid med RAW, men har inte hunnit köpa ett större minneskort än.
Ska man konvertera från ECI RGB till Adobe RGB innan min printar eller?
MartinB skrev:
Om ett par timmar får jag min Leica M8. Den har varit efterlängtad, och jag har velat fram och tillbaka om jag verkligen ska skaffa en eller inte, men har alltså till slut lyckats bestämma mig.
I den här tråden kommer jag skriva om mina intryck av den. Förhoppningsvis positiva sådana!
Så här på förhand är för- och nackdelarna enligt mig följande..
Fördelar:
- Kompakt, liten och diskret
- Grym bildkvalitét från vad jag sett
- Väldigt bra och kompakt optik både från Leica, Zeiss och Voigtländer
- Mätsökarkamerans fördelar
- Inget lågpassfilter
Nackdelar:
- Problem med IR känsligheten. Kommer behöva att användas med UV/IR filter från B+W, men man får två st gratis och jag använder ändå alltid filter.
- Mätsökarkamerans nackdelar
- Inte lika tyst som analoga Leica M kameror
- 1.33x crop