ANNONS
Annons

Får jag ställa en fråga om digitalkamerainköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amphibian

Ny medlem
Hej Fotosidan! OK, jag har letat i forumet och inte hittat svar på det jag undrar. Jag hoppas att det sålunda är OK att ställa en fråga om digitalkamerainköp!? Funderar nämligen starkt på att köpa en digitalkamera under mellandagsrean men blir bara snurrig av alla märken och modeller. Jag har kollat runt lite och jag vill nog ha en hyfsat kompakt kamera (kompakt/ultrakompakt). Jag vill dock att man ska kunna ta hyfsade konstnärliga bilder med den och gärna att den tar bilder bra i mörka miljöer, inomhus, utan blixt (makro?!?!?). Gärna att den också tål lite tuffare tag då jag är ute och cyklar och vandrar (dock absolut inget krav då bildkvalitén är viktigare). Mitt pristak ligger omkring 3000 kr, gärna mindre. Finns det någon bra/prisvärd kamera under dessa kriterier? Har en del modeller som jag kollat på men reserverar mig för att berätta innan ni experter gett er åsikt. Är väldigt tacksam för svar av alla de slag, korta som långa.

(Liten fundering: Vilka märken är bäst över lag? Är Olympus ett bra märke?)

Senast ändrad:
Alla de stora märkena är i regel bra. Var det någon speciell modell du tittat på? Jag har inte speciellt bra koll på vad som säljs ut på mellandagsrean.

Det viktigaste är att kameran känns bra i handen och att du känner att du alltid kan ha med den.

För kring 3000:- finns det många bra kameror. Canons Powershot 530 har fått fin kritik. IXUS-modellerna från samma tillverkare är kompaktare och lite fattigare på inställningar, men har också fått bra kritik. Fujis modeller har fått bra kritik för att de gör bra ifrån sig på höga känsligheter. Fujifilm Finepix F30 t ex. Pentax och Olympus har speciella modeller som ska vara tåligare mot stötar och vatten. Nikon, Casio, Samsung och Sony har också modeller som har fått fin kritik.

Bildstabilisering är en funktion som är bra att ha om du gillar att plåta när det är lite mörkare och när du tar macrobilder. Kolla också efter manuella möjligheter om du vill kunna växa i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar