Annons

Får jag göra så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Feuerbach

Aktiv medlem
Får jag göra så här [bildstöld] ?

Jag har en reproduktion av ett gammalt foto - en stockholmsbild - hängande på väggen hemma.
Fotot är taget av Axel Malmström 1933 och reproduktionen är från 80-talet nångång ungefär sisådär.

Dom av er som tittat in här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=215760
... vet att jag gillar att sitta och pyssla i Photoshop ibland och nu har jag fått en idé som involverar fotot jag nämnde här ovan.

Frågan är alltså; får jag göra så?
Får jag använda delar av det fotot till min "idé" eller kommer
A. Malmströms ande, arvingar/släktingar eller andra intressenter kunna kräva mig på miljonbelopp om jag använder fotot?

Senast ändrad:
Du får manipulera bilden hur du vill -- för personligt bruk. Men du får inte publicera den eller ställa ut. Skyddstiden går ut först om sex år.

Du får manipulera bilden hur du vill -- för personligt bruk. Men du får inte publicera den eller ställa ut. Skyddstiden går ut först om sex år.

"Skyddstiden" - hur länge är den då?
Om 6 år är det 2015 och 1933-2015 känns så... udda?

Redigerat:
Googlade och ser att gubben dog 1945.
Nu ser sambandet med 2015 lite klarare ut...
:)

Senast ändrad:
Upphovsrätten gäller från framställarens (i detta fall fotografens) död. Axel Malström avled enligt Wikipedia 1945 och 1945 + 70 år blir 2015.

Dock har jag för mig att upphovsrätten för fotografier som inte når verkshöjd gäller femtio år och framåt från och med framställandet. Jag är inte helt säker på detta då det var ett tag sedan jag läste om det, men jag tror att det skall finnas en bra artikel om det här på Fotosidan.

Det stämmer bra, Markus. Men jag tror nog de flesta bedömare skulle vara överens om att AMs bilder har tillräcklig verkshöjd för att vara skyddade i 70 år.

Nja. Manipulerar han bilden ordentligt så kan det bedömas som ett nytt självständigt verk, som i sin tur får en skyddstid på livstid + 70 år. Då kan det givetvis också ställas ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar