Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får jag dokumentera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på om vägen du står på är Erlands, eller inte. Eftersom han benämner den som "gata" så tolkar jag det som att det är någon form av allmän, eller annan väg, som Erland inte äger.

Det spelar ingen roll vem som äger marken. En gata är per definition allmän plats. Då kan markägaren inte förbjuda fotografering, glassätning eller annat.

"Tomt" och "fastighet" är inte samma sak. "Tomt" är området närmast boningshuset där de boende anses ha rätt att få vara i fred. Det behöver inte vara omgärdat av någon form av inhängnad. Oftast är det nog ganska självklart vad som ska betraktas som "tomt". På resten av din 27 ha stora fastighet får man röra sig fritt med stöd av allemansrätten.

Tack för förtydligandet. Jag rörde nog till det i början när jag blandade in ordet fastighet. En av de större fastigheterna som finns i Svetige är vår fjällkedja. Den förvaltas av Statens Fastighetsverk. I en mycket stor del av den fastigheten råder allemansrätten. Tillika är de flesta skogsfastigheter i Sverige, oavsett ägare, omfattade av allemansrätten.
När det gäller begreppet tomt så är det i allemansrättens mening inte helt precist. Tomtgränsen är ju inte nödvändigtvis synligt markerad. Så det handlar mycket om att visa hänsyn. Man kan passera ganska nära någons boningshus, men inte tälta inom synhåll.

Petter...

Nej, allemansrätten gäller inte på en tomt. Inte heller på en byggarbetsplats.
Ja, det var ju det jag skrev i mitt första inlägg: "Om man med "tomt" menar en oinhägnad fastighet..." och enl. TS så är inte området i hans närhet inhägnad.
"Tomt" och "fastighet" är inte samma sak. "Tomt" är området närmast boningshuset där de boende anses ha rätt att få vara i fred. Det behöver inte vara omgärdat av någon form av inhängnad. Oftast är det nog ganska självklart vad som ska betraktas som "tomt". På resten av din 27 ha stora fastighet får man röra sig fritt med stöd av allemansrätten.
På den 27 ha stora fastigheten finns inget bostadshus och därmed ingen tomt heller.

Självklart ska man inte klampa in på en byggplats, borde var och en förstå. De kan inte förbjuda dig att filma utifrån, men man bör ställa sig själv frågan, vill jag att någon okänd Pelle-Jöns står och filmar mig när jag jobbar?

Det spelar ingen roll vem som äger marken. En gata är per definition allmän plats. Då kan markägaren inte förbjuda fotografering, glassätning eller annat.

Jag tänkte på specialfallet om det var en väg inne på din tomt, a la garageuppfart, eller väg fram till entrédörren. Men eftersom du skrev just "gata" så tolkade jag det som så att det troligen inte var fallet.

Självklart ska man inte klampa in på en byggplats, borde var och en förstå.

Om det så vore så enkelt. Det är folk dagligen och förirrar sig in på skolbygget här i närheten. Detta trots att området är inhägnat och byggbolaget satt flygblad på både stängslet och alla dörrar i området om att det är förbjudet att gå in där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar