Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får jag dokumentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag skulle följa ett byggprojekt i min närhet. Ett vattenverk, mitt uti skogen vid den stig som jag sedan mer än 15 år gått med mina hundar. Nu har jag tagit en del bilder eftersom. Nyligen så filmade jag när man göt bottenplatta. Sände filmen till byggaren med förfrågan om dom var intresserade.
Så här svarade byggfirman:

"Vad kul att du intresserar dig för vårt projekt och jag hoppas att det fortsatt är utan hinder för dig som det fortgår.
Vi dokumenterar själv vårat arbete så som vi går fram i processen för vår egen kvalitetskontroll och för beställares räkning.
Däremot så oroar det mig som ansvarig ur en arbetsmiljösynpunkt att du står inom arbetsområdet. Dels för skatteregler och dels arbetsmiljöregler. Jag som entreprenör är skyldig att redovisa vilka personer som vistas på mitt arbetsområde, och även så är jag ansvarig för arbetsmiljön när de vistas där. Alla arbetare och besökare skall registreras.
Angående rättigheter till filmen så är det också vi som är ansvarig för arbetsplatsen och ger tillåtelse för vad som får filmas och inte. Även våra anställdas personliga integritet involveras i detta."

Platsen är inte inhägnad, inga skyltar eller anslag uppsatta.
Innebär det att jag inte får fota/filma?

Låter som att byggfirman har rätt - om de hade inhägnat området och satt upp skyltar. Hur ska allmänheten veta annars var allemansrätten slutar och vad som gäller på "arbetsplatsen"?
Jag tolkar det som allmän plats tills inhägnaden är uppsatt. Ett extraarbete byggfirman säkert vill slippa.

På min tomt är det jag som bestämmer, oavsett om jag har satt upp staket eller ej. Jag kan tillåta dig att vistas på tomten, men förbjuda dig att plåta. Eller förbjuda dig att vara här överhuvudtaget.

På samma sätt bestämmer byggfirman över "sin" plats. Om gränsen inte är markerad är det förstås ett praktiskt problem. Men nu har byggfirman meddelat dig att du inte får vistas på platsen och du får inte fotografera på platsen. Då ska du rätta dig efter det.

Givetvis kan firman inte förbjuda dig att stå utanför deras område och ta bilder in mot området.

Det är skillnad från villatomt och vanlig mark. Olika bestämmelser. Tror inte precis byggfirman är på en tomt i detta fallet.

Jag ser inget problem med att fota/filma arbetsplatsen så länge du står utanför arbetsområdet.

Det han syftar på i meddelandet också är de nya reglerna för personalliggare som infördes vid årsskiftet, som innebär att alla som vistas på en byggarbetsplats måste registreras i ett digitalt system, för att motverka svartjobb osv.

Om man med "tomt" menar en oinhägnad fastighet så kan "tomt"ägaren inte förbjuda tillträde (om jag inte är felunderrättad). Allemansrätten gäller. Samt ävenså terrängkörningslagen, dvs inte ens "tomt"ägaren får köra omkring på sin egen mark annat än på ev. vägar som finns på fastigheten (tomten).

Det är skillnad från villatomt och vanlig mark. Olika bestämmelser. Tror inte precis byggfirman är på en tomt i detta fallet.

Om de gjuter en bottenplatta är det väl uppenbart att det är en tomt. Dock kanske inte en villatomt utan istället en industritomt. Eller fastighet för att använda ett annat ord. En fastighet med en fadtighetsägare.

Eller kan någon helt sonika bygga hus på allmänning?

Petter...

Om de gjuter en bottenplatta är det väl uppenbart att det är en tomt. Dock kanske inte en villatomt utan istället en industritomt. Eller fastighet för att använda ett annat ord. En fastighet med en fadtighetsägare.

Eller kan någon helt sonika bygga hus på allmänning?

Petter...
Det är ett vattenverk som ska byggas. Entreprenören som bygger vill inte att jag beträder arbetsplatsen eller att jag filmar av anledningarl han anger. Legitima, ja säkerligen, i lagens strikta betydelse. Om han sen har andra anledningar, får var och en spekulera i, jag tänker inte göra det.

Om beställaren, ett kommunalt bolag vill att jag ska dokumentera åt dem, kommer de säker ordna tillstånd att vistas på "arbetsplatsen". Som tidigare nämnts ingen kan hindra mig att gå "utanför" det ouppmärkta/oinhängde närområdet. Att vara PÅ byggarbetsplatsen, kan ju var ohälsosamt, där är ju bara byggnadsarbetare som....

Har erbjudit aktörerna en fortlöpande dokumentering av projektet mot en rimlig kostnad, vill dom inte så, lägger jag ner och problemet finns inte, för mig.

Tack för era svar!

Det är ett vattenverk som ska byggas.... !

En industribyggnad på en industritomt alltså. Typ (med reservation för att jag kanske användrr fel ord).
Och kommunen är fastighetsägare.

Det låtet ju onekligen som att byggentreprenören bör inhängna sin arbetsplats. Både för sin egen och andras bästa.

Petter...

...

Som någon skrev. Nu när du är informerad om fotoförbudet får du inte fotografera. Men bilderna du redan har tagit kan ingen ta ifrån dig. Dessa får du publicera om du vill så länge inte din avsikt är att kränka någon identifierbar person på bilden.

Petter...

Som någon skrev. Nu när du är informerad om fotoförbudet får du inte fotografera. Men bilderna du redan har tagit kan ingen ta ifrån dig. Dessa får du publicera om du vill så länge inte din avsikt är att kränka någon identifierbar person på bilden.

Petter...
Tja - man kan ju alltid stå utanför arbetsplatsen och fotografera vad som sker inne på bygget. Eller hur?

Tja - man kan ju alltid stå utanför arbetsplatsen och fotografera vad som sker inne på bygget. Eller hur?

Det ansåg Erland också lite högre upp i tråden, så ni har nog rätt. Men jag är inte helt övertygad. I praktiken skulle man j ui så fall kunna trycka upp kameran mot gallret (om det nu sätts upp ett sådant) och knäppa på för fullt "jag står ju utanför".

Petter ...

Det är skillnad från villatomt och vanlig mark. Olika bestämmelser.

Detta är visserligen inte en villatomt, men likväl enskilt område. Den som ansvarar kan förbjuda fotografering. Eller rökning eller glassätande eller ...

Om man med "tomt" menar en oinhägnad fastighet så kan "tomt"ägaren inte förbjuda tillträde (om jag inte är felunderrättad). Allemansrätten gäller.

Nej, allemansrätten gäller inte på en tomt. Inte heller på en byggarbetsplats.

Absolut.

Det ansåg Erland också lite högre upp i tråden, så ni har nog rätt. Men jag är inte helt övertygad. I praktiken skulle man j ui så fall kunna trycka upp kameran mot gallret (om det nu sätts upp ett sådant) och knäppa på för fullt "jag står ju utanför".

Ja, det kan man göra. Man kan också, om man vill, stå på gatan utanför mitt hus och fotografera in genom mitt köksfönster.

Om man med "tomt" menar en oinhägnad fastighet så kan "tomt"ägaren inte förbjuda tillträde (om jag inte är felunderrättad). Allemansrätten gäller. Samt ävenså terrängkörningslagen, dvs inte ens "tomt"ägaren får köra omkring på sin egen mark annat än på ev. vägar som finns på fastigheten (tomten).

Allemansrätten gäller inte på tomtmark. Att olovligen vistas på privat tomt räknas som hemfridsbrott.

Som ett sidospår så gäller den inte på odlad mark heller. Att beträda odlad mark räknas som "tagande av olovlig väg". Visserligen inte ett lika allvarligt brott som hemfridsbrott, men ändå.

Men får jag det även om du sätter upp en skylt som informerar om fotoförbud?

Petter...

Det beror på om vägen du står på är Erlands, eller inte. Eftersom han benämner den som "gata" så tolkar jag det som att det är någon form av allmän, eller annan väg, som Erland inte äger.

Därmed så har han inte heller någon juridistriktion eller bestämmanderätt över vad som får ske på gatan eller inte, inklusive ditt fotograferande.

Skylten om fotoförbud är inte olaglig, men den kan bara gälla på mark som Erland har äganderätt över. Sedan gäller den inte heller i en direkt strikt juridisk mening. Dvs det är inget brott du begår om du ignorerar skylten och ändå fotar. Han kan inte heller stämma dig för det normalt. Det enda han egentligen har rätt att göra är att avhysa dig ifrån hans tomt och egendom (om det sedan är pga ditt fotograferande, eller något annat godtyckligt är helt irrelevant egentligen).

Sedan kan jag inte så mycket om övrig juridik (tex paparazzi, stalking, etc), och vad som eventuellt kan gälla där. Sedan får man skilja på vad man får fota och på vad man får publicera offentligt (kränkande bilder, ärekränkning, etc).

Men får jag det även om du sätter upp en skylt som informerar om fotoförbud?

Petter...
Ja visst - det får du (med vissa restriktioner kring vissa skyddsobjekt). Befinner du dig på allmän plats är det bara plåta på, även in mot enskilt område (byggarbetsplats, privat tomt, dagis etc). "Fotoförbudsskylten" du nämner gäller bara för det enskilda området (t ex villatomten) där den är uppsatt. Denna artikel finns här på fotosidan och beskriver vad som är tillåtet resp. förbjudet.

Sen kan det naturligtvis vara extremt olämpligt att t ex stå på gatan och plåta ungar inne på en gård på ett dagis. Men det är en annan femma.

Edit: Blev tvåa på svaret:)

Detta är visserligen inte en villatomt, men likväl enskilt område. Den som ansvarar kan förbjuda fotografering. Eller rökning eller glassätande eller ...

Nej, allemansrätten gäller inte på en tomt. Inte heller på en byggarbetsplats.

Absolut.

Jag är delägare i en tomt, eller ska jag skriva fastighet?, på ca 27 ha och på den gäller allemansrätten.

Jag är delägare i en tomt, eller ska jag skriva fastighet?, på ca 27 ha och på den gäller allemansrätten.
"Tomt" och "fastighet" är inte samma sak. "Tomt" är området närmast boningshuset där de boende anses ha rätt att få vara i fred. Det behöver inte vara omgärdat av någon form av inhängnad. Oftast är det nog ganska självklart vad som ska betraktas som "tomt". På resten av din 27 ha stora fastighet får man röra sig fritt med stöd av allemansrätten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar