Annons

Får inte till det med ext blixt, 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

synthetic242

Aktiv medlem
Har en 350D och ett nyinköpt Kaffebrus 110Ws-lite. Tycker jag märker ingen skillnad på om jag kör med dessa extra-blixtar eller bara den "inbyggda". 350D löser ut blixtarna iaf. Har pillat med inställningar såsom ridå, Av med fixed slutare på 200, helt manuell, TTL off o en massa jox men får inte till det, är det något jag missat?

Tacksam för tips.
 
om kaffebrusblixtarna löses ut av den inbyggda blixten så kanske de löser ut i förtid pga förblixten som ttl-mätningen skickar ut. testa att ha en lång tid (>1s) och synk på andra ridån se om blixten löser ut av förblixten.

tror inte det går att stänga av ttl på den inbyggda blixten.
 
Ja tyvärr verkar det så, nu blev bildern väldigt ljusa om jag satte >1sek sync på 2:a ridån. Då löste kaffebrus-blixten ut när kameran mätte och igen när blixten slog till vid 2:a ridån.
Finns det inget sätt för 350D att lösa detta utan att köra med sync-kabel?

Testade "normal" slutartid + 1:a ridån snett mot en tavla, då såg jag kaffebrus att den lyste upp när det speglades i tavlan, men den har nog inte laddat upp fullt då för bilden blir inte mkt/inte alls ljusare än med bara den "interna" blixten.
 
om du använder en äldre blixt (eller blixtskokontakt) som inte är ttl-kompatibel på kameran, så ska kameran stänga av ttl och köra manuellt. OBS, se till att blixten är snäll mot kameran och inte skickar mer än 6 volt igenom den, vilket äldre blixtar kan göra.
 
Ahaa...nej, tyvärr har jag ingen extern blixt till min 350D, nån billig att rek? Annars får man köpa blixtsko-adaptern och körs sync-kabel. Men det känns ju tråkigt att behöva köra så. Kanske radio/IR istället, men då har man en stor klump på kameran, men det får man ju med ext blixt oxo så.
Hmmm, man kanske skall byta kamera istället, vilka klarar att lösa ut kaffebrus utan den där förblixten? Inte Sony/Minolta verkar det som, men hur är det med Nikon D40, Olympus E-serien o Canon 20D?
 
Nikon (alla som jag provat) funkar att köra den inbyggda blixten i manuellt läge då får man ingen förblixt.

Cannon / Minolta(sony) ingen som jag provat med kan slå av förblixtarna.

pentax/olympus vet inte
 
Funkar det inte om du sätter fokus till ae-knappen på baksidan (Custom Functions, kanske 4an). På detta sätt tvingar du inte kameran att fokusera meddelst förblixt varje gång du exponerar. Att ställa dig i manuel fokus torde oxå funka!
 
Mistah skrev:
Funkar det inte om du sätter fokus till ae-knappen på baksidan (Custom Functions, kanske 4an). På detta sätt tvingar du inte kameran att fokusera meddelst förblixt varje gång du exponerar. Att ställa dig i manuel fokus torde oxå funka!

har för mig jag körde igenom alla de "parametrarna" ihop med 1:a/2:a ridå utan att lyckas. Men skall slå en extra koll ikväll. Jag vill inte köra manuell-fokus. Men om jag nu lyckas tving av detta med fokus med förblixt, hur gör kameran då istället? Chansar den med fokus eller är den så snabb att den gör det när man tar kortet?
Just det, känner igen att jag ändrade dessa param igår för jag minns att jag i vissa inställningar inte hörde "fokus-pipet".
 
fokus påverkar inte ttl-förblixten.

du kan testa att fokusera/ljusmäta på det du ska plåta, och sen trycka in FEL-knappen (den betyder inte att det blir fel, utan Flash Exposure Lock...) som är markerad med en * om jag inte minns fel. Sen får vi alla hoppas på att kaffebrusblixtarna hinner ladda upp igen innan FEL-inställningen försvinner (19 sek tror jag)

inte ett förfarande för actionfoto, men det kanske det inte blir i studion iallafall?
 
Skall nog hinna ladda upp, sätter jag slutartid till +1sek så flashar de på både förblixt och vid 2:a ridå blixten.

Skall testa det med FEL ikväll...tack för tipset.
 
Har testat nu, och med detta trix så flashar den till och mäter och samtidigt löser ut kaffebrus, sen trycker jag hårdare och tar fotot och då syncar den interna 350D-blixten kaffebrus-blixtarna.
Nackdelen med edtta sätt är att det kan vara svårt att hålla *-knappen inne samtidigt som man fokuserar genom att trycka halvvägs, lätt att råka ta fotot tycker jag.
Den stora nackdelen är att 350D med blixten uppfälld inte kan ha snabbare tider är 1/200s så fotot blir väldigt överexponerat och ändå har jag bara kört med 1 kaffebrus-blixt nu under testningen.

Med min Canon IS S3 funkar kaffebrus perfa. Sätter jag den i M kan jag sätta tiden till 1/3200s (testfotade dock bara i 1/1600s med bra resultat).
Hur kan en "proffs"-kamera som 350D vara sämre än IS S3?

Skall köpa en blixtsko-adapet och testa sync-kabel, men jag kommer nog reta mig på att ha en kabel som trasslar till sig hela tiden, nästan så det lutar åt att byta kamera istället till nån som klarar detta, typ Nikon D40/Samsung GX10.
 
Digitala kompaktkameror har ingen slutare utan stryr slutartiden med sensorn. Digitala systemkameror har ridåslutare (tänk teaterridå så hamnar du nära) och på tider kortare än 1/200 sekund är inte hela slutaren öppen, första och andra ridån skapar en springa som swisar förbi på kortare tider. Därför går det inte att ha kortare tider. Jag tror det brukar rekomenderas 1/125 sek för studio bruk.

Köp en enkel billig IR-sändare, som enbart har mittstift. Inte mycke större än din inbyggda blixt.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Digitala kompaktkameror har ingen slutare utan stryr slutartiden med sensorn. Digitala systemkameror har ridåslutare (tänk teaterridå så hamnar du nära) och på tider kortare än 1/200 sekund är inte hela slutaren öppen, första och andra ridån skapar en springa som swisar förbi på kortare tider. Därför går det inte att ha kortare tider. Jag tror det brukar rekomenderas 1/125 sek för studio bruk.

Köp en enkel billig IR-sändare, som enbart har mittstift. Inte mycke större än din inbyggda blixt.

/ Erik

Ja, det fick bli en sådanhär:
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-1-kanal-154.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.