Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte rätt skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

pange

Medlem
Har fotat en tid nu och känner att man lär sig mer och mer men är inte nöjd med skärpan i mina bilder håller på att bli knäpp.
Börjar tro att det är något fel på mina prylar ett exempel

http://i734.photobucket.com/albums/ww341/pangemangepange/IMG_4995.jpg

EXIF — this group of metadata is encoded in 10,538 bytes (10.3k)

Make Canon
Camera Model Name Canon EOS 500D
Orientation Horizontal (normal)
Modify Date 2012:05:19 06:45:38
2 days, 2 hours, 28 minutes, 47 seconds ago
Artist

Y Cb Cr Positioning Centered
Copyright

Exif Image Size 4,752 × 3,168
Exposure Time 1/125
F Number 5.60
Exposure Program Aperture-priority AE
ISO 100
Exif Version 0221
Date/Time Original 2012:05:19 06:45:38
Create Date 2012:05:19 06:45:38
Components Configuration Y, Cb, Cr, -
Shutter Speed Value 1/128
Aperture Value 5.70
Exposure Compensation 0
Metering Mode Spot
Flash Off, Did not fire
Focal Length 300.0 mm
User Comment

Sub Sec Time 43
Sub Sec Time Original 43
Sub Sec Time Digitized 43
Flashpix Version 0100
Color Space sRGB
Focal Plane X Resolution 5315.436242
Focal Plane Y Resolution 5342.327103
Focal Plane Resolution Unit inches
Custom Rendered Normal
Exposure Mode Auto
White Balance Auto
Scene Capture Type Standard
GPS Version ID 2.2.0.0
Compression JPEG (old-style)
Resolution 72 pixels/inch
Thumbnail Length 9,743

EXIF för just den bilden men det kvittar hur jag ställer slutartider och bländare tycker jag får samma resultat.
Tycker att bilden ser suddig ut på något vis inte dom skarpa linjerna som jag söker ingen detaljrikedom.
Vad är fel kan man inte vänta sig mer av mina prylar eller gör jag trots allt något fel.

Hoppas på mycket expertis

Hej, det ser faktiskt ut som lite skakningsoskärpa, var det 300 mm som du fotade i eller vad man ska säga? Din slutartid var ju 1/125 och det räcker inte för att hålla still på 300 mm...men blir det likadant med kortare brännvidd och kortare slutartid? Har du nåt mer exempel?

Spontant måste jag nog gissa att slutartiden på 1/125 dels sekund till ett 300 mm:s objektiv är lite för lång. Risken finns att du har en puttegnutta skakningsoskärpa i bilden. Dessutom så vet jag ju inte vad du har för objektiv. Alla objektiv är inte 100% skarpa i längsta läget (ofta 300 på vanliga telezoomar)

Vad har du för objektiv?

Om objektivet inte har inbyggd bildstabilisering har du inte minsta chans att få en skarp bild med slutartiden 1/125 sekund vid 300mm.

På en cropkamera som din måste använda minst 1/500 sekund vid 300 mm, om inte en ännu snabbare tid.

Om objektivet har bildstabilisering: var den aktiverad?

Håller med övriga. Jag fotar mycket fåglar och utan IS är Du chanslös med den brännvidden på den långa slutartiden utan stativ. Det är så jämnt fördelad oskärpa så det måste vara skakoskärpa. Bländaren påverkar huvudsakligen skärpedjupet men här finns ingen punkt med skärpa. Öva på att fotografera en buske eller något liknande så att Du ser var skärpan hamnar.

Enda tänkbara allternativet är att Du fotograferar med en väldigt oskarp PictureStyle och inte eftrskärper.

Tips till dom som har batterigrepp och skjuter med vänster öga.

Vila huset på din axel.

Jag har ett Tamron AF SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD o ja stabilisatorn va på och jag har inte gjort något med bilden.

Men det kankse ligger något i det ni säger att jag överlag har för korta slutartider om man tittar på

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2638556.htm?set=mp

Så är den ju bättre men tycker ändå inte att den är bra.

Medans denna börjar ju faktiskt bli lite bättre men har inte jätte snabb tid på den heller tid på den

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2643971&target=

Medans denna börjar ju faktiskt bli lite bättre men har inte jätte snabb tid på den heller tid på den

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2643971&target=

Ja, fast den är inte tagen vid 300 mm utan 130 mm och då ökar ju chansen rejält till en skarp bild.

Jag måste fråga: hur håller du kameran/objektivet?

Ibland ser man på t.ex tv-serier och filmer att "fotografen" håller kameror helt fel och sån't stör mig :)

Då håller de i objektivet med vänster hand OVANPÅ objektivet.

Tyngdkraften trycker ju redan ned objektivet, så det vill man ju motverka, inte öka.

Man ska alltså hålla vänster hand UNDER objektivet för att motverka tyngdkraften som vill dra ner objektivet mot marken.

Då har man även ett mycket bekvämare och stadigare grepp om objektivet.

(och/eller göra som Jonas Kindlund föreslår)

Slutligen: försök att andas in (eller inte alls, håll andan) under exponeringsögonblicket, och krama avtryckaren mjukt och fint.

Jo jag håller kameran som ett proffs hur ska man tänka där med slutartider i förhållande till brännvidd ??
Har för mig det finns typ ett system för det det skiftar så klart med ljuset men generellt sett.

1/brännvidd*1,6. Med 300 mm på din kamera så bör du alltså ha slutartid 1/480 eller kortare. Detta alltså för att undvika skakningsoskärpa.

Jo jag håller kameran som ett proffs

Perfekt!

hur ska man tänka där med slutartider i förhållande till brännvidd ??
Har för mig det finns typ ett system för det det skiftar så klart med ljuset men generellt sett.

Då det gäller handhållen kamera finns en regel när det gäller att få skarpa bilder (har inget med ljuset att göra, exponeringen tar man ingen hänsyn till i denna regel)

Regeln: Slutartiden ska vara MINST 1/1,6xbrännvidden.

T.ex. brännvidd 300 mm: 1/1,6x300 ger slutartiden 1/480 sekund (eller 1/500) eller kortare.

Brännvidd 100 mm: 1/1,5x100 ger slutartiden 1/160 sekund

o.s.v.

En bra bildstabilisering ger möjlighet att använda något längre slutartider, men för att få en skarp bild kör med denna regel även om bildstabiliseringen är påslagen.

Tips: kör med bildstabiliseringen avstängd och jämför resultaten. Det skulle kunna vara fel på bildstabiliseringen i ditt objektiv, man vet aldrig. Testa!

[edit: vissa (som erro.se) skiver snabbare!]

Har fotat en tid nu och känner att man lär sig mer och mer men är inte nöjd med skärpan i mina bilder håller på att bli knäpp.
Börjar tro att det är något fel på mina prylar ett exempel

http://i734.photobucket.com/albums/ww341/pangemangepange/IMG_4995.jpg

EXIF — this group of metadata is encoded in 10,538 bytes (10.3k)

Make Canon
Camera Model Name Canon EOS 500D
Orientation Horizontal (normal)
Modify Date 2012:05:19 06:45:38
Artist

Y Cb Cr Positioning Centered
Copyright

Exif Image Size 4,752 × 3,168
Exposure Time 1/125
F Number 5.60
Exposure Program Aperture-priority AE
ISO 100
Exif Version 0221
Date/Time Original 2012:05:19 06:45:38
Create Date 2012:05:19 06:45:38
Components Configuration Y, Cb, Cr, -
Shutter Speed Value 1/128
Aperture Value 5.70
Exposure Compensation 0
Metering Mode Spot
Flash Off, Did not fire
Focal Length 300.0 mm
User Comment

Sub Sec Time 43
Sub Sec Time Original 43
Sub Sec Time Digitized 43
Flashpix Version 0100
Color Space sRGB
Focal Plane X Resolution 5315.436242
Focal Plane Y Resolution 5342.327103
Focal Plane Resolution Unit inches
Custom Rendered Normal
Exposure Mode Auto
White Balance Auto
Scene Capture Type Standard
GPS Version ID 2.2.0.0
Compression JPEG (old-style)
Resolution 72 pixels/inch
Thumbnail Length 9,743

EXIF för just den bilden men det kvittar hur jag ställer slutartider och bländare tycker jag får samma resultat.
Tycker att bilden ser suddig ut på något vis inte dom skarpa linjerna som jag söker ingen detaljrikedom.
Vad är fel kan man inte vänta sig mer av mina prylar eller gör jag trots allt något fel.

Hoppas på mycket expertis

Har samma objektiv som du och jag tycker det är förvånansvärt skarpt för det priset. Du skriver att du inte gjort något med bilden, är den obeskuren också? Använder du någon typ av filter på kameran UV, Skylight etc.? Bilder tappar en del skärpa när de kopieras över till disk och behöver skärpas upp en aning i efterhand. Har du någon automatisk brusreducering påslagen i kameran?

Har samma objektiv som du och jag tycker det är förvånansvärt skarpt för det priset. Du skriver att du inte gjort något med bilden, är den obeskuren också? Använder du någon typ av filter på kameran UV, Skylight etc.? Bilder tappar en del skärpa när de kopieras över till disk och behöver skärpas upp en aning i efterhand. Har du någon automatisk brusreducering påslagen i kameran?

Vänta nu! Bilder tappar i skärpa när de kopieras till disk?!

Hur tänkte du då?

Det där med vilken slutartid man behöver till vilken brännvidd är väldigt individuellt, en del klarar sig med längre tider än 1/brännvidden på crop medan andra behöver kortare än 1/1,5.

Vill man testa skärpa är det enda riktigt säkra ett stativ eller att lägga kameran på något som garanterat inte rör sig och använda självutlösaren eller fjärrutlösare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar