Annons

Får inte ordning på färgerna på undulatungar

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Det känns som om det är tokmycket magenta, men jag blir inte av med det på ett bra sätt.

Är det nån som har nåt tips om vad jag ska göra...jag har samma problem med alla bilder från holken.

Jag har tillgång till photoshop Elements och PhotoshopCS 9.0

(tyvärr blev bilden hemskt liten eftersom jag skulle kunna få med den i forumet men orginalet ligger här
http://gill.lantz.net/undulater.html )
 
Kollar man på histogrammet så ser man att grön kanal ser bra ut, röd är överexponerad och blå är underexponerad, det verkar som om vitbalansen på kameran är ställd fel. Du kanske har glömt den på dagsljus?

Jag använde kurvor (CTRL+M) i Photoshop CS för grovjusteringen. Drog ned röd och upp blå kanal till att börja med.

Därefter använde jag färgbalans (CTRL+B) för finliret, det blir konstiga färgeffekter i skuggor och högdagrar eftersom två av färgkanalerna sticker utanför kamerans omfång och inte har all information (röd - högdager, blå - skuggor). Då tycker jag att färgbalans funkar bra.

Det finns många andra sätt att justera färgstick på, men det här gick ganska snabbt. Om alla bilder ser lika ut kan du spela in alla stegen och köra dem på alla bilder i serien.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    54.7 KB · Visningar: 877
Tja, och jag testade med ett enda klick i elements: "Ta bort färgskiftning"?
/Per
 

Bilagor

  • undulat.jpg
    undulat.jpg
    56.1 KB · Visningar: 600
Jag vet inte hur menyvägarna heter på Engelska, men så här ser det ut på Svenska:
 

Bilagor

  • undulat.jpg
    undulat.jpg
    38.7 KB · Visningar: 359
Mitt försök blev rätt nöjd med den
kull220fn.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.