Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte objektivet att fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

level2

Medlem
Köpte mig ett fisheyeobjektiv i butik för några dagar sedan och idag var planen att det skulle invigas. Men jag får det inte att fungera.

Inga problem att få dit objektivet, men det går inte att trycka av.
När jag startar kameran blinkar f E E och det händer inget när jag trycker ner avtryckaren. Det är en D7000 på manuell inställning.

Någon som har något tips?

Länk till hur det ser ut

Det fungerar både före och efter med annat objektiv. Vore skönt att slippa åka in till butiken om det bara är jag som gör något nybörjarfel :p
 
Det fungerar när objektivet är inställt på f22, och då kan jag ändra bländartalet i displayen på kameran. Men det kommer väl ändå bli samma resultat som om det stod på f22 eftersom objektivet är inställt på det?
Vill ju gärna få in så mycket ljus som möjligt
 
Har du kollat kontakterna på objektivet och kontaktytorna på kameran så att de fungerar och är rena?
 
Det korta svaret är: Ställ objektivet på bländare 22.

Det lite längre svaret: Det är då som kameran kan kontrollera bländaren. I alla andra fall märker kameran att bländaren står på nåt annat än 22 och då inte kan kontrollera bländaren och visar då FEE.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.