** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Får inte mina filter rena!

Produkter
(logga in för att koppla)

Strappo

Medlem
Hej!

Som sagt får jag inte mina filter riktigt rena. Det är liksom som en slags imma på dem som aldrig går bort. Jag försökte i alla fall få bort detta genom att tvätta filtret med ljummet vatten och diskmedel. Vet ej ifall det var dumt, men nu kan jag i alla fall inte få filtret helt rent.

Hur viktigt är det att det är extremt genomskinligt och rent? Märks det på bilderna om det är en super tunn slags dimma på glaset?

//Ludde

Testa något som innehåller alkohol för att få bort feta hinnor. Själv kör jag med Hamas "Optik-Reiniger HTMC-Special". Det är en liten 12ml flaska där det sitter en pensel i korken. Några ränder på filtret och sedan torkar jag bort det med Tiffen Lens Cleaning Paper.

Nu finns det många olika märken, men leta efter någon optik-rengöringsmedel som innehåller alkohol. Tycker också att putspapper är bättre än en duk i tyg.

/Gunnar

Jag försökte i alla fall få bort detta genom att tvätta filtret med ljummet vatten och diskmedel. Vet ej ifall det var dumt, men nu kan jag i alla fall inte få filtret helt rent.
Det har diskuterats förut, och det finns en hel del olika åsikter. Själv undviker jag så långt möjligt alla kemikalier, medan andra
tycker diskmedel är bäst. Prova med en fuktad mikrofiberduk (inte köksmodellen utan en som är avsedd för glasögon och optik) -- det brukar få bort den typen av beläggningar.

Tack för svaren. Nu testade jag igen med T-röd och vattenskölj efteråt, men samma bedrövliga resultat igen.. -.-

På jobbet hade vi några våtservetter som vi torkade av kopiatorglaset med. På kartongen var det en bild på en kamera och det stod även att de funkade fint till glasögon.

Prövade att torka av optiken och den blev då ren, kanske någon liknande "rengöringsvåtservett" från optikern skulle funka?

Är det Hoya filter? De brukar få en slöja vid rengöring med vätska, enda sättet att få bort (som jag har fått att fungera) är att andas på glaset och gnida med mikrofiberduk.

Microfiberduk. Kemikalier har en tendens att ta bort coatingen på filter. Och då blir det ännu mer hopplöst. Claes Ohlsson har en fin för dryga 25kr. Kallas Optikduk.

Forsøk med rødsprit. Det fungerer godt.
Ikke bruk microfiberkluter. De lager mikroskopiske riper. Alternativet er å ikke bruke filter. Selv har jeg kastet alle mine uv-filter og sitter kun igjen med et ND-8 filter som stadig vekk får en omgang med rødsprit.

Lykke til.
Hilsen Ragnar

Hoya ?!

Microfiberduk är det enda som fungerar (nästan). Jag har provat allt! Diskmedel, optikrengöringsmedel från Kodak som fungerat på alla andra filter, T-sprit etc.... men inget förutom putsduken fungerar, och servietterna från Tyskland :)

Min svärmor hittade våtservietter i Tyskland avsedda för glasögon som också fungerar. Dock är det lite knöligt att åka dit varje gång de tar slut.

När det gäller valet av microfiberduk så har jag provat olika varianter. Både de som är avsedda för glasögon och de som säljs via fotohandlarna och de har alla fungerat bra. Inga spår eller repor går att hitta på ett enda filter trots rätt tuff behandling under lång tid. Jag har aldrig någonsin lyckats förstöra coatingen heller oavsett putsmetod. Våt eller torr spelar ingen roll. Vill minnas att jag läst att coatingen är hårdare än själva glaset så......

Köp B+W filter, de är säkert inte bättre(men rätt dyra), men de har en enorm fördel - de är lätta att göra rena !

Jag har en hoya filter som inte tålde IPA vilket linserna på all känd optik tål... Dock så har hoya bra filter också, men en del av dem tål inte IPA och är ett rent helvete att göra rena (därför jag gav mig på filtret med IPA vilket då förstörde det...)

HMC SUPER tror jag att Hoyas bra serie heter vilka är lättare att göra rena.

Inte den typ av mikrofiberdukar som är avsedda för glasögon och annan optik.

Sorry to say men de gjør faktisk det. Mikroskopiske riper altså. Du må ned i mokroskop for å se de. Når behandlingen har blitt gjentatt mange nok ganger så vil disse utgjøre en matthet i glasset. Frarådes på det sterkeste.

Sorry to say men de gjør faktisk det. Mikroskopiske riper altså. Du må ned i mokroskop for å se de. Når behandlingen har blitt gjentatt mange nok ganger så vil disse utgjøre en matthet i glasset. Frarådes på det sterkeste.
Då undrar jag verkligen vad det är för slags filter du använder. Varken moderna objektiv eller moderna filter har så mjuk yta att de påverkas av en ren mikrofiberduk.

Om man däremot använder en duk med lång "lugg" är det förstås stor risk att mikroskopiska korn av föroreningar fastnar i dem och orsakar repor. Det är därför mikrofiberdukar avsedda för optik är släta.

Ett långskott kanske men det kan ju faktiskt vara något i vattnet som ger din slöja, framför allt om du har egen brunn.

Ragnar har naturligtvis rätt i att det kan bli repor av mikrofiberdukar. Det spelar ingen roll att duken är mjukare än glaset eller ytbehandlingen. Gnider man tillräckligt mycket så uppstår slitage.

Att inte använda filter i onödan är en lösning, men å andra sidan; om man lyckats kleta ner filtret till den milda grad att det är ett problem så vill man nog inte överföra det problemet till frontlinsen på objektivet. Så det blir lite moment 22 över att ta bort filtret;-)

Då undrar jag verkligen vad det är för slags filter du använder. Varken moderna objektiv eller moderna filter har så mjuk yta att de påverkas av en ren mikrofiberduk.

Om man däremot använder en duk med lång "lugg" är det förstås stor risk att mikroskopiska korn av föroreningar fastnar i dem och orsakar repor. Det är därför mikrofiberdukar avsedda för optik är släta.

Svaret er enkelt; Jeg bruker ikke filter. :)

Kanske är det jag som är dum, men kan du förklara hur det går till?
Javisst. När två ytor dras mot varandra bromsas de av friktion, som beror på ytornas beskaffenhet. Även när den ena ytan är mjukare än den andra, kommer den hårdare ytan att slitas, vilket innebär antingen deformation eller avlägsnande av material. Om 100 atomer eller molekyler hos den mjuka ytan avlägsnas eller byter plats i strukturen (deformation) så kan mycket väl 1 atom eller molekyl göra detsamma i den andra, hårdare ytan.
Du känner säkert till att man kan skära i de hårdaste material med rent vatten. Det går att såga i wolfram med vatten. Hårdhetsförhållandet är nog några miljoner mot ett. Det går ändå.

Tillägg: Är sedan putsduken det minsta oren så blir det många gånger värre. Och de flesta byter ju inte duk mellan varje putsning.

Jo, såpass mycket naturvetare är jag att jag förstår det du beskriver. Men det förklarar ju inte hur mikrofiberduken kan åstadkomma repor i filtret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar