ANNONS
Annons

Får inte fram detaljerna. Bilden blir grynig! Vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modefotografen

Aktiv medlem
Hej,

Jag har tagit lite bilder med en Minolta Diamage 7i. Jag hat två studio blixtar (Studio Flash SS-110B) Falcon Eyes. En med softbox & en med paraply. Sen har jag en trådlös blixt Minolta 5600HS. Jag riktar den något uppåt för att få bort ev. skuggor bakom modellen. Problemet är att jag inte får något djup i bilden! Detaljerna blir suddiga. Vad skall jag göra åt det? Jag har ingen ljusmätare! Är bländaren för stor må tro? Se blild!

Bilagor

• 5bb.jpg
    5bb.jpg
    30.4 KB · Visningar: 720
Till att borja med ska du nog stalla ISO till lagsta mojliga 50 eller 100 sa forsvinner nog grynet,
Och du kommer ocksa att fa en kortare slutar tid vilket minskar risken for Mblur.

Sen har du valdigt mjukt ljus vilket kanske inte hjalper om du vill ha mer detaljer, lite hardare ljus ger mer kontrast i bilden.

Minder ljuskalla, prova att rikta blixten rakt pa utan nagon softbox eller paraply sa kommer du att fa ett valdigt hart ljus med valdigt skarpa skuggor.

Storre yta mjukare skuggor, liten yta(spotlight) skarpare skuggor.

Okay, nu är det så att jag vill få bort skuggorna bakom modellen. Kan jag rikta lite ljus bakom modellen (Paraply) samtidigt som jag riktar blixten rakt på modellen?

Tack för hjälpen! Vill undvika för mycket jobb i fotoshop. Så jag försöker att belysa bakgrunden. Jag provar i helgen och återkommer med resultat!

Modefotografen skrev:
ISO: Auto
Bländare: 8
Slutar tid: 45

I studio bör du köra helt manuell inställning.
ISO lägsta möjliga: typ 100
Tid: 1/200 del eller vad som är kortaste synk tid med blixt. DEn faktiska xponeringstiden ges helt av brinntiden på blixtarna som typiskt är 1/500 till 1/1000 del sekund.
Bländare: ca två steg under objektivets max öppning, dvs om objektivet har max ljusstyrka 2.8 så völjer du 5.6, om max är 5.6 så väljer du 8 eller 11.
Var försiktig med mindre bländaröppning (t ex f/16 o mindre): objektivet tappar skärpa, samt att damm på sensorn syns tydligare.

Sedan anpassar du styrkan i blixtarna så att mängden ljus blir lagom ill den bländaren. OBS att din exp tid i kameran inte inverkar.

Sedan som skrivs redan: du har fått ett väldigt mjukt och därmed "tråkigt" ljus. Prova med större skilland i ljusstyrka mellan hö o vä sida. Dämpa ena blixten (testa att stänga av helt) så du får en tydlig skillnad. Det ger skuggor, men också mer dynamik i bilden. Sedan placerar du blixtarna (ffa huvudljuset) så att skuggorna hamnar "snyggt" dvs inga långa skuggor bakom näsan osv.

Bakgrunden "bränner" du ut med en blixt riktad mot bakgrunden på max styrka som gör att bakgrunden blir överexponerad och därmed "kritvit". Om du vill ha "liv" i bakgrunden sånker du styrkan på bakgrundsljuset.

Sist: gärna lite "hårljus" dvs en blixt sentt bakom modellen som du riktar framåt mot kameran, så får du lyste i håret.

Lycka till!
;)

Tänk på att det kan krävas lite avstånd mellan modell/bakgrund för att få dit separat belysning av bakgrunden.

Vad har du för väggfärg? Väldigt ljusa väggar gör det svårt att styra kontrasten och få till en skuggsida på modellen. Det blir som en ofrivillig reflektor. Ett svart draperi fixar den biten.

Se upp med hårljus så att du har en liten skärmning mellan kamera/blixt som hindrar starkt motljus att nå kameran, annars kan det bli konstiga blänk i linsen.

Det var mina små tips, från en nybörjare till en annan. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar