Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte den trådlösa blixten att funka

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinwelende

Medlem
Jag köpte min första externa blixt igår och har en Canon 600D sedan juni ifjol. Jag är därför ganska så ny fortfarande på det här med fotografering och att få utrustningen att funka...

Jag köpte en Canon Speedlite 320EX på Expert och de sa att jag var tvungen att ha en mottagare på blixten för att den skulle kunna ta emot signaler från kameran när jag använder den trådlöst, så jag fick köpa en Håhnel Combi TF "Remote Control & Flash Trigger".

Blixten utlöses trådlöst när jag fotar, men då utlöses även kamerans inbyggda blixt. Det måste väl handla om någon inställning som är fel, antar jag? Men vilken? Jag pillade runt massor med kameran igår, men det gick aldrig att fota trådlöst utan att kamerablixten avfyrades samtidigt.

Hur ska jag göra?
 
Har du satt blixten på "Manuell"? Den typen av sändare skickar inte TTL, så kameran kan inte avgöra om blixten skall användas eller inte.
 
Fast genom att läsa så tror jag att säljaren har lurat dig.. Din 600D skall kunna styra 320ex trådlöst utan extra utrustning. Har själv ingen av modellerna, men genom att kolla runt lite på nätet så skall det gå..
 
Din 600D skall kunna styra 320ex trådlöst utan extra utrustning.

Tack för svaret!

Åh, det funkade utan mottagaren! Vad bra! :) Jag tror inte att de luras. Jag är stamkund där och jobbar precis mitt emot, så vi brukar ge varandra lite rabatt och så, så vi har ett bra förhållande. Däremot var de lite villrådiga ang. hur just min kamera fungerar när det kommer till extern blixt (om jag skulle behöva mottagaren eller inte). Jag åker och lämnar tillbaka den imorgon. Känns bra. :)

Däremot kvarstår mitt problem - Den inbyggda blixten avlöses alltid när jag använder den externa. Ska det vara så? Jag såg att man kunde ställa in förhållandena mellan de två blixtarna, men inte stänga av den inbyggda helt. Sedan såg jag i manualen som du länkade till att "Om du har valt [Enkel trådl.] kommer blixten att avfyras för att styra slavenheten även om du har avaktiverat den. Beroende på fotograferingsförhållandena kan den blixt som avfyras för att styra slavenheten synas i bilden".

Så den SKA alltså avfyras -alltid-? Det står ju "även om du har avaktiverat den". Vart gör man det i så fall? Jag antar att man ska vara på "Egen trådl." i så fall, men jag hittar ändå inte inställningen för att avaktivera den inbyggda helt och hållet. Är det alltså så enkelt som att man inte ska avaktivera den?
 
Svårt att tolka, manual-språk.. :)

Enda jag kan komma på är att testa mig fram, samt försöka googla/kolla youtube vad det finns.. Jag tolkar det som om man ska fälla upp blixten på kameran, men om man kollar på bilderna ska den inte avfyra den inbyggda när man har en extern..

Det kan kanske vara så att du ska använda sändare/mottagare du köpte, men då ska du inte ändra någon inställning på kameran och ha blixten på manuell. dock så verkar den blixten inte särskilt inställbar i manuellt läge..
 
Jag gissar att man kan täcka för den inbyggda för att den inte ska synas för mycket på bilden. Jag har använt en bit kartong klistrad på en klädnypa som jag klämmer fast i namnskylten för att hindra direkt ljus från den inbyggda. Det kan antagligen funka när man inte vill att den inbyggda ska inverka på exponeringen.
 
Tack så mycket för tipsen/hjälpen, båda två! Jag ska testa mig fram och se hur det funkar att täcka den inbyggda blixten osv.

Stort tack!
 
Det kanske inte framgick, men blixten får inte täckas med något som sitter tätt inpå, för då går den sönder. Det måste vara luft emellan det som täcker blixten, så att värmen inte stiger för mycket i blixtröret. Det funkar alltså med en klädnypa med en skärm på, men man får inte tejpa över blixten.
 
På Nikon så kan man i menyn dämpa den in inbyggda så att den inte ska påverka bilden, man kan som sagt också sätta på "skyddet", men den har jag aldrig använt. Vet inte om Canon har samma möjlighet att dämpa ljuset
 
Köpte denna till min Nikon vet inte om den passar på Canon http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5014835

Ja och Nej. Canon har en liten klack i blixtskon som ska tryckas ner om man monterar en extern blixt på kameran för att förhindra att den interna poppar upp i såna lägen. Man får fila till foten lite så att klacken inte trycks ner så ska det fungera.

Blixtstyrningssytemet hos Canon (fram tills de senaste blixtarna) styrs av ljus så därför kan man inte helt stänga av ljuset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.