Zewrak
Aktiv medlem
Men det är ju precis det du får göra. Du måste ju ändå öppna spiralerna och ta loss filmen. Sen gör du ju ytterligare ett moment som du annar slipper, lägger filmen i skålen/karet och sätter på klämmorna samt drar filmen fram och tillbaka där. Låter du filmen ligga i dosan på spiralerna när du "vätmedlar" den så slipper du det momentet, och filmen är skyddad ända tills du lossar den från spiralerna och hänger upp den. Tyngdklämman i botten sätter du på allra sist, när filmen hänger där den ska.
http://gelatin-silver.blogspot.com
Nej, Om jag tar ur filmen och sätter på klämmorna i ändarna först så kan jag hålla i dem medans jag kör "see-saw" i burken. Och jag behöver inte nudda filmen igen från det att jag börjat med vätmedlet. Har jag den i spiralen och haft vätmedlet i burken, så måste jag hantera filmen mellan vätmedel och hängning i form av att montera klämmor och ta ur den ur burk och spiral.
Nu är det vätmedel -> torklina
då är det vätmedel -> burkupptagning -> spiralöppning -> klämning -> hängning
(och ja, dessutom använder jag vanliga klädnypor i trä, i båda ändar, hör och häpna )
PS. Använder endast 120 film och 4x5. Kan tänka mig att det är lite annorlunda med 35mm.