Annons

Får inga snabba tider!! (hockey)

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Igår skulle jag provfota lite knattehockey och tog med min D70 och 80-200/2,8

Men ack vad jag bedrog mig.
Ni måste nog hjälpa mig med lite inställningar.
Jag testade dra upp ISO till 1600, inga förändringar.
1/500 var det snabbaste jag kom upp till.
Med blixt, utan blixt...ja jag testade allt.
Inte va det väl så himmla dåligt ljus inne i hallen, kan jag inte tänka mig.

Testbild, några av de lyckade och misslyckade.
 

Bilagor

  • hc1.jpg
    hc1.jpg
    47.9 KB · Visningar: 617
En av dom bättre kanske, men här visas bara ryggarna så fotot är dåligt ändå :/
 

Bilagor

  • hc3.jpg
    hc3.jpg
    44.8 KB · Visningar: 607
Inget konstigt alls. 1/500 är vad du kan räkna med i dessa ljusförhållanden när du kör ISO1600 och bländare 2.8. Även om ljuset SER bra ut för ögat när du tittar så är det en helt annan femma genom objektivet.
 
Gå ner till 1/320. Risken då är att en del bilder får en aning rörelseoskärpa. Annars får du väl köra 1/500 och ljusa upp i datorn. Isf kan det vara idé att köra RAW.
 
Ja...guförbannat.
Jag som trodde att jag utan problem åtminståne kunde ha 1/1250 men icke.

Bilderna blir ju brusiga men wtf.
WB har jag som aldrig lyckats få till, får väl fota .raw då och ändra i efterhand.
 
Då bör nog sätta dig ner och läsa manualen och lära dig att vitbalansera. På ishockey är det en bagggis. Bara att ta en bild av isen och be kameran att vitbalansera efter den.
 
Håller med Magnus, vitbalansera mot isen elternativt ett vitt avsnitt av sargen om det är konstiga blänk i isen.

1/500, f2,8 och ISO 1600 låter helt normalt, kanske tom lite bättre än normalt. Många inomhushallar ger 1/320 f2,8 och ISO 1600, men vid hockey kan man få bättre tider, mycket pga att isen reflekterar ljuset bra.

Att få till 1/1250 vid inomhussport är än så länge en dröm, till dess att kameratillverkarna gör banbrytande framsteg inom brushanteringen...

Mitt tips är att jobba på vitbalansen och använda RAW(NEF), strunta i blixten.

Lycka till!

/Martin
 
Om du kör raw kan det vara värt att prova att pressa lite. I dåligt ljus ställer jag ofta exponeringskompensationen på -2 och sen pressar jag det när jag konverterar från raw i datorn i efterhand. Ett annat alternativ är att sätta manuellt på max bländare och den längsta tid som är acceptabel för att fånga motivet och sen se om det går att få ut något ur det med datorn i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.