Advertisement

Annons

Får ej externa blixtar att funka bra

Produkter
(logga in för att koppla)

Gibsten

Medlem
Hejsan. Håller på att testa med blixtar o jag är inte så erfaren när det gäller externa blixtar så jag gör säkert något fundamentalt fel men jag fattar inte vad.

Förutsättningar är så här. Jag har två externa blixtar på stativ och en fjärr till dessa och det funkar klockrent och jag får bra ljus, synkar på 160 ms allt funkar som det ska. Jag tänkte lägga till en blixt till, en SB900 på ett stativ och köra den remote så jag har 3 externa blixtar. SB900 kan trigga dom två andra externa blixtarna, det lirar kanon. Jag sätter den interna blixten i kameran i kommando läge " - " så att den endast är ulösare för SB 900. I det här läget blir bilderna i princip svarta dvs kamera känner inget ljus alls och alla tre blixtarna ulöser, synk 160ms provad lite olika ttl, gr och manuell läge, jag använder "m" på kameran, jag gissar att det har med synk att göra rear , front? vad ska jag ändra på min D90 eller på SB900
 
jag utgår från att de två första är "dumma slavar" alltså de
blixtrar när nåt annat gör det.

När du försöker styra din 900 med cls så kommer din inbyggda blixt att
(lite beroende på) att blixtra för att tala om för 900:an hur den ska bete sig,
därefter kommer 900:an eventuellt att skicka en förblixt först efter detta kommer
själva huvudblixten från900:an. I det här läget har dina två andra externa dumma blixtar redan
utlösts av antingen styrkommandona till 900:en eller 900s förblixt.

Om du vill styra med inbyggda blixten

Sätt den inbyggda blixten till manuellt läge (penna menyn) exempelvis 1/16dels effekt
sätt 900:an i SU-4 läge. (då blir den som en "dum" blixt)

eller

gör precis som du gör nu, med utlösare till de externa och
su-4läge på 900:an

du kan inte meningsfullt blanda nikons CLS (blixstyrningssystem) med dumma
(typ studioblixtar)
det blir till att ha manuell affektstyrning på alla blixtar.

jag kan dock inte riktigt förklara varför inte
du fick ljus från 900:an på bilden. den borde ha synkat. Vad som eventuellt hände
är att dina externa blixtar utlöstes av 900ans mätblixt.

När kameran skickar en mätblixt så kollar den hur mycket av ljuset från mätblixten som
kommer tillbaka, därefter anpassas huvudblixten så det ska bli lagom. Om nu mätblixten
får en massa hjälp av de externa blixtarna kommer naturligtvis kameran nöja sig med en mycket liten huvudblixt, därför kan det ha blivit väldigt lite ljus från 900:an även fast den synkat korrekt!
 
Senast ändrad:
Om vi börjar med kamera o SB900. När du sätter kameran i CLS läge så anges en kanal och grupp. I blixten så ska du sätta den i mottagande CLS läge (markering som en liggande blixt) och se till att det är samma kanal och grupp som angavs i kameran. Blixten ska vändas mot kameran så att mottagarsensorn är vänd mot kameran.

Har för mig att det var något om CLS och inställning av ridå, men kommer inte ihåg vad
 
Tack för ett utömmande svar

Du har nog löst problemet jag ska testa dom 2 alternativen. Jag försökte även läsa mig till i manualen vad som gäller för SU4 men det är faktiskt inte helt enkelt när man inte har kolla på vad alla förkortningar innebär. Kanske bara dumt att bland a olika typer av blixtar. Tack för hjälpen Mvh Janne





jag utgår från att de två första är "dumma slavar" alltså de
blixtrar när nåt annat gör det.

När du försöker styra din 900 med cls så kommer din inbyggda blixt att
(lite beroende på) att blixtra för att tala om för 900:an hur den ska bete sig,
därefter kommer 900:an eventuellt att skicka en förblixt först efter detta kommer
själva huvudblixten från900:an. I det här läget har dina två andra externa dumma blixtar redan
utlösts av antingen styrkommandona till 900:en eller 900s förblixt.

Om du vill styra med inbyggda blixten

Sätt den inbyggda blixten till manuellt läge (penna menyn) exempelvis 1/16dels effekt
sätt 900:an i SU-4 läge. (då blir den som en "dum" blixt)

eller

gör precis som du gör nu, med utlösare till de externa och
su-4läge på 900:an

du kan inte meningsfullt blanda nikons CLS (blixstyrningssystem) med dumma
(typ studioblixtar)
det blir till att ha manuell affektstyrning på alla blixtar.

jag kan dock inte riktigt förklara varför inte
du fick ljus från 900:an på bilden. den borde ha synkat. Vad som eventuellt hände
är att dina externa blixtar utlöstes av 900ans mätblixt.

När kameran skickar en mätblixt så kollar den hur mycket av ljuset från mätblixten som
kommer tillbaka, därefter anpassas huvudblixten så det ska bli lagom. Om nu mätblixten
får en massa hjälp av de externa blixtarna kommer naturligtvis kameran nöja sig med en mycket liten huvudblixt, därför kan det ha blivit väldigt lite ljus från 900:an även fast den synkat korrekt!
 
Senast ändrad:
Tack Peter men jag tror att Jaan K löste problemet

Ja det stämmer, men problemet uppstod när 900 jobbade ihop med "dumma" externa blixtar men och jag tror att Jaan K löste problemet Tack ändå mvh Janne

Om vi börjar med kamera o SB900. När du sätter kameran i CLS läge så anges en kanal och grupp. I blixten så ska du sätta den i mottagande CLS läge (markering som en liggande blixt) och se till att det är samma kanal och grupp som angavs i kameran. Blixten ska vändas mot kameran så att mottagarsensorn är vänd mot kameran.

Har för mig att det var något om CLS och inställning av ridå, men kommer inte ihåg vad
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.