Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får du ingen kritik? Lösning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Kanske inte patentlösning men åtminstone en idé.
Det har ju framförts mycket negativ kritik kring poolerna, men här kanske de skulle kunna bidra till en lösning på det "uteblivnakommentarsproblemet".

Vad jag tänker är att en grupp fotografer, kanske med likvärdigt bildintresse går samman i en öppen elller sluten pool och LOVAR varandra att kommentera alla bilder som läggs i den poolen.
Det borde väl vara ganska enkelt?

Synpunkter?

//Mats

Mattsen skrev:
Kanske inte patentlösning men åtminstone en idé.
Det har ju framförts mycket negativ kritik kring poolerna, men här kanske de skulle kunna bidra till en lösning på det "uteblivnakommentarsproblemet".

Vad jag tänker är att en grupp fotografer, kanske med likvärdigt bildintresse går samman i en öppen elller sluten pool och LOVAR varandra att kommentera alla bilder som läggs i den poolen.

Synpunkter?

//Mats

Det är väl okej.

Men det håller kanske inte att lova att man ska kommentera? Kanske får man ha nåt system.

Har dock inte kommit på nåt bra:)

Sen tror jag det är svårt att samla människor i EN pool där man dels ska dela intresset för detta system men också vara intresserad av ungefär samma typ av bilder. Det blir en väldigt smal pool (?)

En variant är ju att man inför nåt reglerat system och nåt slags "tvång" vilket det är fritt fram att
välja om man vill ha, och att detta system rör sig mellan alla pooler.

Jag tycker att systemet isåfall inte bara ska funka som så att man har kravet att ge kommentarer utan att man byter kommentarer. Ger jag så får jag. För mig låter det rimligare. Sen hur man fixar det rent tekniskt vetefanken

Mattsen skrev:

Synpunkter?

Det skulle ju innebära att det inte får bli för många personer i den poolen, med många fotografer så blir det många bilder att kommentera. Åker jag bort en vecka så har jag kanske en hiskelig mängd bilder som jag MÅSTE kommentera därför att jag har LOVAT att göra det. Då blir det ingen större kvalitet på kommentarerna kan jag lova... :)

Detta behöver man inga pooler till, man kan sluta sig samman i mindre grupper ändå där man har bevakning på varandra och går in och kollar och kommenterar när någon ny bild har lagts upp.

Re: Re: Får du ingen kritik? Lösning!

Grönbeck skrev:
Detta behöver man inga pooler till, man kan sluta sig samman i mindre grupper ändå där man har bevakning på varandra och går in och kollar och kommenterar när någon ny bild har lagts upp.

Det finns nog redan några sådana grupper skulle jag tro.

Jesper

Problemet är att fotosidan har för många medlemmar om de flästa är amatörer som har en ganska usel pocket kamera och många som lägger upp bilder här vill egentligen inte ha kritik utan vill bara visa upp sina bästa bilder.

Självaste idén med fotosidan verkar vara död nu och jag tror knappast man kan rädda den med pooer om dessa inte får stark anknyting till fotografins grunder Just nu ratas ju pooler som ligger närmst det som kan kalas för fotografi och fotografering.

Själv testade jag att lägga upp en bild som var ett fotomontage och den fick fler kommenterer än någon annan bild och ingen klagade på att det egentligen inte var ett riktigt fotografi.

Nu är det så här:

1: Folk ger god kritik till bra bilder och då kan man känna sig nöjd, men troligen har man då sänt upp en bild man redan är nöjd med och egentligen bara vill visa upp men man är för snål för att betala för sig.

2: Man får höra att nått är gulligt eller fint. Då har man troligen fotograferat sin nyfödda unge eller nått husdjur för att visa upp hur gulliga de är. Även om din unge ser ut som E.T kommer ingen att säga det och just liknande bilder är i sig alltid så dåliga att de inte är värda att offra mödan på.

3: Du får ingen kritik, det är helt tyst, noll kommentarer. Detta betyder att din bild är usel och trots att du utger dig för att vara (eller är) proffs eller yrkesfotograf så är bilderna knappast tilltalande och du får nog själv lista ut vad du gör för fel.

Nekomy skrev:
3: Du får ingen kritik, det är helt tyst, noll kommentarer. Detta betyder att din bild är usel och trots att du utger dig för att vara (eller är) proffs eller yrkesfotograf så är bilderna knappast tilltalande och du får nog själv lista ut vad du gör för fel.

Är inte helt säker på att det är så. Är verligen noll kommentarer detsamma som att bilden är usel? I så fall skulle man ju ändå vilja veta vad man gör för fel, det är ju det som är grejen med bildkritik. Eller är det bara bra bilder som ska kommenteras?

Nekomy skrev:

Det kan vara så men oxå tvärtom - bilden har inga fel och det finna mao inget att "kritisera". Typ, "ännu en bra bild av en bra fotograf". Men den kanske heller inte är tillräckligt intressant för att en jubelkör skall stämma upp med "Lysande", "Strålande", "Vad du är duktig Nisse", osv. Åtminstone tycker jag att en del duktiga bildkreatörer verka köra fast eller upprepa sig - snarlika bilder återkommer med jämna mellanrum.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto