Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fångbilderna från Bagdad

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Jag tror att alla vet vilka bilder jag syftar på. Vi behöver kanske inte gå in på hur vidrigt och totalt omänskligt de amerikanska soldaterna beter sig.

Men jag kom att tänka på en sak när jag lyssnade på ekot nyss. De säger att Vita huset eventuellt ska offentliggöra fler bilder. Den kvinnliga soldat som hållit i kameran i fängelset (Sabrina-någonting, hette hon tror jag) har antagligen tagit de hetaste nyhetsbilderna för tillfället...
Någon som vet hur upphovsrättslagen fungerar i detta fall? Borde det inte vara upp till fotografen om bilderna ska skickas ut till världens alla tidningar? Eller tillfaller bilderna den amerikanska regeringen? Får hon ersättning för de bilder som publiceras?

Senast ändrad:
Ovansett hur reglerna ser ut i USA kring detta, så har jag en känsla av att hon håller sig så otroligt lågt just nu.
Men lite intressant är det ju, bilderna måste ju tryckas i tusentals tidningar och visas i TV dygnet runt. USA kanske har hittat ett sätt att finasiera sitt krig (förlåt dåligt skämt).

Det är fruktansvärt vilket fall som helst att sånt här skit fortfarande händer!

Jag skrev i forumet "För eller mot USA" att jag inte ville döma USA för sitt agerande i världen just nu men detta är f-n ta mig för mycket. USA fortsätter tydligen med samma taktik som i sydamerika under 70-talet där CIA lärde ut de mest effektiva tortyrmetoderna till diktaturerna. Hörde detta på radion idag av en fd. CIA-arbetare som var lika kritisk.

Carl Johan skrev:
Jag tror att alla vet vilka bilder jag syftar på. Vi behöver kanske inte gå in på hur vidrigt och totalt omänskligt de amerikanska soldaterna beter sig.

Men jag kom att tänka på en sak när jag lyssnade på ekot nyss. De säger att Vita huset eventuellt ska offentliggöra fler bilder. Den kvinnliga soldat som hållit i kameran i fängelset (Sabrina-någonting, hette hon tror jag) har antagligen tagit de hetaste nyhetsbilderna för tillfället...
Någon som vet hur upphovsrättslagen fungerar i detta fall? Borde det inte vara upp till fotografen om bilderna ska skickas ut till världens alla tidningar? Eller tillfaller bilderna den amerikanska regeringen? Får hon ersättning för de bilder som publiceras?

Jag har inte uppfattat de publicerade bilderna hittills som nyhetsbilder. Snarare bildbevis på att övergreppen förekommit. Och fotograferingen har väl också varit en del av själva övergreppet?
Så jag vet inte om det verkligen är relevant att prata om fotografens eventuella upphovsrätt här. För att svara på din sista fråga: Som ersättning för bilderna får hon antagligen fängelse, och åtminstone avsked. Det är hon i så fall värd.

Läste en intressant studie som gjort på detta ämne (för länge sen?). Ett gäng frivilliga testpersoner blev satta i ett "fängelse". Ett antal slumpvalda personer blev utsedda till fängelseväktare, resten blev fångar. Under studien så visade det sig att alla (tror jag) fångväktarna utvecklade mycket sadism mot fångarna. Det slutade med att studien fick avbrytas efter bara några dagar då det fanns en överhängande risk att någon skulle bli skadad.

Nu spekulerar jag bara, men sättet soldaterna agerat kanske är på grund av dålig diciplin, för diciplin tror jag kan motverka eller undertrycka sadismen. Men som sagt, jag spekulerar bara. :)

Oavsett vad man tycker om upphovrätt eller vad som skildras på bilderna tror jag att fotografen kan trycka upp alla planer på ersättning i ett mörkt hål mellan skinkorna.
Jag tror inte att den amerikanska militären är mer slapphänt än den svenska när det gäller rätten till bilder tagna på militära områden (vilket man väl får anta att de betraktar sina anstalter som). Själv var jag tvungen att skriva på avtal, som friskrev Marinen/Svenska försvaret från allt tvång att ersätta mig för publicering av bilder tagna under min värnplikt, innan jag gavs tillstånd att förvara och använda mina kameror inom militärt område. Nu är ju lumparkompisar också kompisar, så de bilder jag skulle kunna tjäna bra pengar på har jag ingen lust att låta publicera och när jag hittat avtalen lär jag finna att jag inte har rätt att publicera bilderna utan vidare. Mina bilder publicerades utan ersättning till mig i en av svenska marinens tidningar, utan ersättnig till mig. Men med mitt godkännande.

Mvh Peter

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto