Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fåglar i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

kerouac

Medlem
Undrar om någon kanske har bra tips på platser i Stockholm som är bra för att fota fåglar på?

Har funderat på Tyresta nationalpark men jag har faktiskt ingen aning egentligen;D

Tacksam för tips.
Håkan
 
Höns brukar samlas runt trafikljusen i city.
Panelvarianten av dem hittar man även på diverse krogar i samma område.

/Tomas, frustrerad tupp
 
Det kan löna sig att knalla runt på Djurgården
(Isbladskärret). Kolla stenknäcken i mitt fågelalbum... den bilden tog jag på Djurgården.
Även lite avsides belägna cykelvägar efter skogsavsnitt och parker i förorternas närhet är bra! men det var nog bättre maj/juni.

En stor fördel med att fota i stadens närhet är
att fåglarna är mindre skygga. Även mindre vanliga
arter.


/Roger L
 
Senast ändrad:
Re: Naturområden i Stockholm

Stadan skrev:
Naturområden i Stockholm. Här finns många tips på bra fågellokaler. Sandemar i Haninge är väldigt bra, Tullgarn utanför Södertälje och Angarnsjön i Vallentuna också.

Denna bild tog jag idag vid Angarn (långt avstånd, 100% crop). Någon som vet vad det är för art? Jag tror häger men färgerna stämmer inte (svart och vitt/ljusgrått), och den enda fågel jag känner till som ser ut så är stork, och den är väl inte så vanlig?

Såg även fiskjuse, brun kärrhök, häger (i vassen) och brushane (för att nämna några arter). Enkelt att ta sig dit och med ett vettigt tele (400mm eller mer) så går det att få en del bra bilder.
 

Bilagor

  • okänd_fågel_mg_4213.jpg
    okänd_fågel_mg_4213.jpg
    56.9 KB · Visningar: 1,540
Tackar för tipsen!

Fanns en hel del tydligen. Upptäckte också Ekholmen, ett naturområde på promenadavstånd hemifrån. Bara till att smyga ut i bushen då!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.