Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fåglar,Djur och andra av skogens befolkning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mindhunter

Avslutat medlemskap
Hejsan!


Ny på forumet så hoppas man placerat tråden rätt.



Jag söker en objektiv till Min Nikon D80 som är bra för djur fotografering, fåglar och för hoppningsvis större djur.

Att det är begagnat är ett plus då frugan inte gillar min nya hobby rent eknomiskt.

Har kollat runt lite på Sigma 70-300 f4/2 (Kan det heta så)
Men tydligen ska den vara lite kass på 250-300 och i sämre ljusförhållande,


Har ni några tips eller ideer på detta?
 
Frugan har nog sina intressen också, foto har större initiala kostnader än smink och hårstyleing har, men totalt sett så spenderar jag lite pengar på foto om man ser det i ett tio-årsperspektiv jämfört med normaltjejen som är mån sitt yttre.
Nu vet jag inget om er, men mig kan ingen fru i hela världen styra.
Nog om det.

Jag rekommenderar att du testar dig vidare med ett billigt objektiv. När jag var där du är så köpte jag ett Sigma 75-300 APO Macro. Det var det absolut bästa jag kunde ha valt. Inte ekonomiskt eller optiskt på ngt vis utan rent utvecklingsmässigt. Och det är just den aspekten som jag rekommenderar andra att utgå ifrån.

Att välja ett telezoomobjektiv som har en så bra närgräns som ned till typ 1:3 ger dig otroligt underbara förutsättningar att testa mycket inom naturfoto,, inte bara rådjuret längs åkerkanten utan också fjärligen eller huggormen på ca en meters tryggt håll,, kastar bakrund och förgrund i härlig oskärpa. För att inte nämna blommor.

När man utveklas så kan man gärna välja objektiv som ger två flugor i ett enda smäck så att säga!

Idag när jag samlat på mig dyrare saker och har köpt och sålt upp mig kontinuerligt så kan jag fortfarande sakna den otroliga mångsidighet som ett sådant objektiv erbjuder. Det säger inte lite, i mitt huvud iaf.

Lycka till!

MVH Niclas,
 
Håller med Niclas. Satsa på billig budgetoptik med bra omfång för att sedan skaffa dig en uppfattning om vad du egentligen är i behov av.

Sigma 70-300 är ju en hyffsat prisvärd glugg om man vill ha stort omfång. Annars kan jag rekommendera Nikon 70-210/4. Det är en gammal telezoom som kom på 80-talet men den är byggd som en stridsvagn och levererar bra skärpa och hyffsat bra ljusstyrka. Dock är den väldigt ovanlig, men hittar du den så ligger den på cirka 1000-1500kr begagnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.