Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fåglar att identifiera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo min med , men sedan blev jag osäker.
Här är en till bild på den efter landning.

Bilagor

• b1.jpg
    b1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 301
P-falk

Hej!

Ser att A.Kanon varit på nordligare breddgrader och fotat häckande blå kärrhök samt pilgrimsfalk på myr (ser man p-falk på myr är det ett hyfsat häcknings-kriterie).

Till AK samt andra fotografer på resa, inte enbart i n;a Sverige, som ser för dig/er anmärkningsvärda fåglar önskar jag säga;

-rapportera era fåglar till, eller kontakta åtminstone, lokala fågelklubbar som ni hittar på www.sofnet.org (sök i kat. regionala klubbar).

Det är viktigt att kunna sammanställa antalet observationer under såväl häcksäsong som övrig årstid.

Skicka ett mail till "Regionala rapportkommitén" eller fråga någon lokal skådare på www.sofnet.org-länken hur du ska/bör rapportera.

(Databasen "Svalan" är ett bra sätt men om man ej är skådare så kanske det är besvärligt att skaffa sig ännu en inloggningsrutin. Man har ju redan massa lösenord att hålla reda på...)

Pilgrimsfalken har sedan ett par år en positiv trend i Sverige= ökande. Blå kärrhök däremot blir allt ovanligare. T o m brushanen har en vikande trend i Sverige (och det är en ung. brushane på bilden m a o ett viktigt Kanon-fynd!!)

M a o är det viktigt att man rapporterar obsar man gjort.

Hör av er om frågor finns. Jag är nästan dagligen in på FS å kollar.

("Mamma-brushane" är en gammal gluttsnäppa. Vit kil på ryggen, helvit stjärt samt grå grundfärg på rygg och svarta streck längs med ryggen ger facit)

Mvh/Mattias Nordlund, Luleå

Sångare

Oskars sångare skulle, med tanke på de mörka benen, kunna vara en gransångare.

Svårt att avgöra art i vinkel snett fraimfrån (färg på ben, längd handpennor som sticker ut mot stjärten och klar eller oklar gul grundfärg skiljer gran-/lövsångare)

Om den sjöng ngt i stil med ; tsilt-tsalt-tsilt-tsylt (om det går att förstå stavelsen) så är saken biff för ung. så sjunger gransångare.

En ganska monotont upprepad "silt-salt-sylt"-ramsa är gransångarens sång.

Sen ska man minnas att nu på sommaren så är det ofta ingen rejäl sång som kommer från exv lövsångare, utan de kör en svagare sångvariant som kallas skuggsång som är nästan halv-fart av vår-sången.

Mvh/Mattias

Re: P-falk

Nordlund32 skrev:

Pilgrimsfalken har sedan ett par år en positiv trend i Sverige= ökande. Blå kärrhök däremot blir allt ovanligare. T o m brushanen har en vikande trend i Sverige (och det är en ung. brushane på bilden m a o ett viktigt Kanon-fynd!!)

M a o är det viktigt att man rapporterar obsar man gjort.

Mvh/Mattias Nordlund, Luleå

Hej

Jo jag rapporterar allt som oftast in det på svalan.
Bor ett par månader uppe i Lycksele så det lär bli mera bilder från myrar mm :)
Sedan så blir det amerikanska fåglar för hela slanten.

Mvh, Andreas

Tackar Niclas.
På Fredag så skall blå kärrhöks ungarna ringmärkas och det lutar åt en ny pilgrimsfalks häckning i området.
Väldigt givande tur må jag säga :)

Har kollat nogrannare på biderna med den mörka skrattmåsen, och Kanon:s ord om oljeskada var kanske inte så dum. Den ser misstänkt kladdig ut. Fast som jag sa, det var storbrand på soptippen för nån vecka sedan. Förmodligen är det väl nått klet därifrån. Funderar faktiskt på att åka dit och kolla om de som jobbar där har lagt märke till det här. Kanske är det t.o.m ett problem.

Ps: glömde visst ställa om iso, 3200 mitt på dagen var lite onödigt.

Bilagor

• lortmås.jpg
    lortmås.jpg
    14.4 KB · Visningar: 357
ozki skrev:
någon som har svar på min sångare? ;)

Är inne på Mattias linje att det är en gransångare även om jag tycker att ögonbrynstrecket ser ut att vara vit, ögonbrynstrecket på gransångare brukar gå mer åt ljust gulgrön. Den gulgröna färgen som når ner på buken tyder på att det inte är en grönsångare.

//Kjell

Har jag rätt när jag påståt att detta är en Svartvit flugsnappare? Försöker lära mig lite!

Bilagor

• mt9k4507-web-small.jpg
    mt9k4507-web-small.jpg
    26.2 KB · Visningar: 253
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar