Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågeltyp?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag fick ett tips om dessa fåglar som gömde sig i en liten "tuja/barrliknande" växt nära en lekplats!

Jag hade ingen tur med dem direkt då de verkade vara väldigt alerta!
Kan någon identifiera denna? De var ca 4-5 st på samma plats och relativt stora!

Uggla av någon sort?

"känns de överskärpta?"

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    34.7 KB · Visningar: 757
Hornugglan är känd för att vintertid emellanåt samlas i grupper i bebyggda områden. Hornugglan är ju nattaktiv, och dras nog till gnagare som förekommer i planteringar. Flera observationer vintertid finns från t ex kyrkogårdar, där ugglorna sover tätt tillsammans dagtid. Kanske sparar de värmeenergi genom att sova tätt intill varandra.

Tackar för dina utförliga svar :)

Så vad kan man generellt säga om lite mer udda fåglar tex rovfåglar/ugglor?, vet inte om ugglan ingår under rovfågel!

Men vart har man en större chans att upptäcka dessa, kyrkogårdar?

Jag har flera gånger get mig ut i skogsdungar men helt utan tur .. ser aldrig några sådana fåglar.. utom nu men på en plats där jag minst anade att jag skulle få se dem!

ANNONS