Annons

Fågellokaler på vintern?

• Trådstartare Anders Östberg
  • Start datum
Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Stockholms Ström har jag hittat :) men finns det några andra hyfsat säkra kort i Stockholmstrakten om man vill öva sig lite i allmänhet på fågelfotografering inför våren?

skansen brukar vara lite populär. Där finns lite småpölar där ofta många fåglar samlas.
Dock inte lika mycket som vid strömen.

Arleklint skrev:
Råstasjön i Solna. Där finns bl.a en stor hägerkoloni.
När man ändå är där kan det vara idé att kvista iväg cirka 600 m västerut över kommungränsen till Sundbyberg där man hittar Lötsjön. I Lötsjöns nordvästra del håller pumpar ett område isfritt. De båda sjöarna hänger för övrigt ihop genom en bäck som dock just nu också är isbelagd.

Tack för tipsen!
Jag får väl ta mej en tur till Solna/Sundbyberg då. :)

Tack för tipsen igen! Åkte till Råstasjön, men kom inte längre ut än till fågelbordet, se de första fyra bilderna i mitt fågel/djur galleri. Åkte även som hastigast till Lötsjön där det i stort sett bara fanns Gräsand och Kanadagås. Kan nog vara intressant med fler besök framåt våren, det är ovanligt lättillgängligt.

Tänkte tipsa om en bok jag hittat som heter "Fågellokaler i Uppland & Stockholm län", köps från Stockholms Ornitologiska förening. Från 1999, innehåller skisser och beskrivningar av 154 fågellokaler plus några artiklar - bl.a. om fåglar på vintern. Det är bara att börja beta av listan nu. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar