Annons

Fågelfotografering - tips på utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasken

Ny medlem
Jag kommer från fågeltittarvärlden där jag med kikare farit runt och X-at fågel. Sedan valde jag att ta steget in i att fotografera fåglar - inte sällan för att identifiera, sällan för själva bilden. Men nu har åren gått och jag har börjat bli mer och mer intresserad av själva bilden och min nuvarande kamera är alls inte lämpad för fina bilder.

Så jag behöver hjälp,
Som med allt annat är utbudet massivt och jag har så svårt att värdera när "någotsånär" börjar, tillräckligt bra tar slut och ersätts av onödigt dyrt för normalanvändaren.

Idag: Jag har världens största kompaktkamera (Nikon P1000) som är excellent att fånga arter. Mindre bra att ta bilder jag vill spara på. Vilket jag nu vill.

Framtid - kravspec för en hyggligt insatt fotograf vad gäller det tidlöst tekniska (förutom det nya inom sensorer, fullformat, APC,spegellöst, etc etc), för ett paket-max på 20-25K

1. Kamerahus: Greppvänligt för större hand (strl 10-11)
2. Snabb nog för åtminstone 10 bilder i sek
3. Objektiv tillräckligt stort för fåglar 'där borta' (idé: 5-600mm?)
4. Autofokus snabb nog för tättingars begränsade vilja till vila
5. Märke underordnat så länge det duger (tänk att jag kommer från Nikon P1000).
6. Märke tillräckligt viktigt ifall jag ska ta tag i idén om att köpa Macro och ta bilder på skalbaggar, etc

Med ett hopp om tips och hjälp på ett rimligt paket för fågelfotografering. Gärna med någon liten förklaring om varför vissa tekniska aspekter är viktiga att ta hänsyn till,

//
 
Nikon D500 och kanske nikon 200-500 eller tamron 150-600 g2, det bör man få för runt 20 kanske lite under. Det borde funka bra så länge man inte filmar mycket. För video så är det definitivt en spegellös.
 
Ah, ska kika!
Spegellös bättre för film (vilket jag inte kan se jag nånsin kommer göra) - how come?
 
Canon EOS R10 och RF100-400 alt RF RF600/ f11.
Modern spegellös med den senare tekniken för motivföljande af.
 
Ah, ska kika!
Spegellös bättre för film (vilket jag inte kan se jag nånsin kommer göra) - how come?
Vet inte. Är också noll intresserad av film. Men du ska nog satsa på spegellöst hur som. Spegelreflex är på väg bort, i princip redan borta. T.ex. Canon deklarerade för snart ett år sen (om jag minns rätt) att de inte kommer att göra fler spegelreflexer.

Det gör ju inte de som finns dåliga. Men du låser in dig i ett döende system.

F.ö. tycker jag du ska kolla lite mer på objektiv när du väljer. Det är inte så dumt att låta objektivet välja kameran så att säga, när du nu ändå startar från noll och har ett väldigt specifikt syfte med fotograferandet. Beror ju en hel del på budget också vilka gluggar du kan tänka dig. Långa telen är dyra. Mitt drömobjektiv för fåglar kostar runt 80 000. Och då är det ändå bara MFT! Men lugn, det finns billigare. :D

Format (FF, APS, MFT) är också något du måste fundera över.
 
Senast ändrad:
För fågel är inte aps/dx dåligt. Jag behöver i princip alltid beskära mina FF-bilder när jag fotograferar fågel.
Nikons 200-500f5.6 är ett bra prisvärt objektiv och på en aps/dx-kamera blir det 300-750 vilket oftast räcker ganska bra. Tyvärr är Nikons spegellösa DX-kamera inte fullt vädertätad. Så vill du fotografera i dåligt väder är det D500 som gäller, Z7 är annars ett alternativ som går att hitta ganska billigt begagnat nu. Det är en högupplöst FX-kamera som därmed även är en bra DX-kamera.
Fördelen med dom spegellösa är att dom tar både dom gamla (med adapter) objektiven och dom nya. På en D500 kommer du aldrig kunna montera ett Z-objektiv.
En begagnad Z7 och ett 200-500 borde gå att få för under 20k nu.
 
Jag kommer från fågeltittarvärlden där jag med kikare farit runt och X-at fågel. Sedan valde jag att ta steget in i att fotografera fåglar - inte sällan för att identifiera, sällan för själva bilden. Men nu har åren gått och jag har börjat bli mer och mer intresserad av själva bilden och min nuvarande kamera är alls inte lämpad för fina bilder.

Så jag behöver hjälp,
Som med allt annat är utbudet massivt och jag har så svårt att värdera när "någotsånär" börjar, tillräckligt bra tar slut och ersätts av onödigt dyrt för normalanvändaren.

Idag: Jag har världens största kompaktkamera (Nikon P1000) som är excellent att fånga arter. Mindre bra att ta bilder jag vill spara på. Vilket jag nu vill.

Framtid - kravspec för en hyggligt insatt fotograf vad gäller det tidlöst tekniska (förutom det nya inom sensorer, fullformat, APC,spegellöst, etc etc), för ett paket-max på 20-25K

1. Kamerahus: Greppvänligt för större hand (strl 10-11)
2. Snabb nog för åtminstone 10 bilder i sek
3. Objektiv tillräckligt stort för fåglar 'där borta' (idé: 5-600mm?)
4. Autofokus snabb nog för tättingars begränsade vilja till vila
5. Märke underordnat så länge det duger (tänk att jag kommer från Nikon P1000).
6. Märke tillräckligt viktigt ifall jag ska ta tag i idén om att köpa Macro och ta bilder på skalbaggar, etc

Med ett hopp om tips och hjälp på ett rimligt paket för fågelfotografering. Gärna med någon liten förklaring om varför vissa tekniska aspekter är viktiga att ta hänsyn till,

//
Jag har en Nikon D500 samt Nikon 200-500 VR. Pris 17500:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.