Annons

Fågelfoto och polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Olsen

Medlem
Jag har bl.a ett Tamron SP 150-600 med filtergänga 95mm och ett Canon 24-105 objektiv med filtergänga 77mm.
Funderar på att köpa ett polfilter men undrar lite hur jag skall göra.

Om jag köper ett polfilter till Tamron och en step up ring till Canon, då kan jag inte använda motljusskyddet?

Undrar egentligen, använder man polfilter vid fågelfoto?
Finns endel sjöfågelsjöar omkring där jag bor och tänkte försöka fotografera dom.

Blir det inte väldigt långa slutartider med ett polfilter på Tamron?

Hej, jag hade polfilter till långa gluggar på den analoga tiden, för tjugo plus år sedan. Men använde det nästan inte alls. Det fungerar inte så bra för denna typ av motiv, och framför allt behövs det inte numera. I solsken från sidan kunde jag få större mättnad på diafilmstiden med polfilter. Men sidljus är sällan bästa ljuset för fågelporträtt.
Till 24-105 är det lite mer användbart, du kan bli av med reflexer som fördärvar mättnaden med mera. Ökar du "lystern" i råframkallaren lite grann uppnår du lite av samma effekt.

Jag tror att vid fågelfoto vill du inte forlora 2 exponeringssteg som du gör med en polfilter. Du har finast ljus på kvällen/morgonen och då är varje exponeringssteg värdefull.

Jag tror inte heller på polfilter vid fågelfoto, men kan tipsa om att med ett Canon R-hus med en EF-adapter med filter ger dig möjlighet till pol- och ND-filter på alla dina ef-objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar