Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelfoto med Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

B:son

Ny medlem
Jag har skaffat en Canon 400 D med 300mm f4.0 samt ext. 1.4. Jag behöver tips gällande inställningar på kameran o om det finns ngn krtisk bländargräns som helst inte ska passera detta gäller väl framförallt när man använder extendern.
Anders

Nej

Med den kombon finns ingen kritisk bländarfräns. Går bra att köra med fullöppning och ändå få mkt bra skärpa!

Jag har nästan samma kombination, jag har en 30D, 300/4 (utan is) och soligors 1,4 konverter.
Detta ger ju störta bländare 5,6 och sen brukar jag blända ned ett steg. Egentligen vet jag inte/är jag inte säker på att det är nödvändigt men det känns lite bättre så. Har du en orginal konverter ska det inte vara något problem att köra på fullöppning!

Tommy

Tack,är det ngn som har några idéer när det gäller inställningar. Jag antar att de färdiga programen inte är så mkt att ha eller ?
Att underexponera ngt är väl standard hur är det med skärpa mm är det bättre att göra ev. sådant i photoshop ?
Anders

Hmm

Att exponera rätt från början är alltid det bästa. Kör nästan alltid helmanuell exponering vid fågelfoto. Många kör dock med tidsauto ( ställ in bländaren och kameran väljer tid). I alla fall gäller det att lära sig att exponera då mätaren ofta blir lurad, framför allt vid fågelfoto. Läs någon bok, samt artiklar här på FS och prova dig därefter fram. Skärpning i efterhand gör man alltid olika beroende till vad bilden ska användas till. Läs, läs och prova. Skulle man försöka förklara allt här i denna tråden skulle det förmodligen bli ett antal hundra A4 med text.

Utnyttja trådar.

Litet tillägg.
Jag tror att det bästa du kan göra är att fota mycket och när något problem dyker upp så söker du här på FS i trådarna (sökfunktionen). Här får du nästan svar på allt i de redan befintliga trådarna. Annars är det bara att fråga. Nu med den digitala tekniken verkar det som om nybörjare väldigt snabbt når resultat som inte gamla diafotografer nådde på tiotals år ens om de var medlemmar i Naturfotograferna. ( inget påhopp bara ett konstaterande - Här på Fs finns väldigt många mycket duktiga fågelfotografer)

Lycka till!

Jag har inte sett någon anledning att köra manuellt! jag kör nästan alltid med fast bländare!
Men då har jag inte hållt på med fågelfoto särskilt länge!

/Mvh
Magnus

En anledning

En anledning till att jag kör manuellt är att det i 80% av bilderna går mycket snabbare. Detta förutsatt att ljuset är jämnt dvs inga stackmoln som skummer solen titt som tätt. Jag ställer in rätt exponering på en grå yta t.ex en sten. sedan kan jag ofta i flera timmar köra med denna inställning och inte behöva kompensera för olika bakgrunder etc. Ljuset är ju det samma så jag får alltid rätt exponering. Om det blir molning eller jag fotar i motljus dvs skuggsidan av objekten får jag givetvis ändra. Får på detta vis oftast mycket fler rätt exponerade bilder än om jag skulle kört något autoläge därför att man inte hinner exponeringskompensera när det plötsligt dyker upp en flygande fågel eller man ser en sittande fågel som ögonblicket efter försvinner. Och det går ju lika snabbt att exponeringskompensera då man kör i manuellt läge så någon vits med autolägen vid fågel/djurfoton ser jag inte om man inte rör sig i områden med väldigt skiftande ljus (typ i skogen).
Fotar oftast i öppna landskap.

Som tumregel så överexponera hellre än underexponera.
Om du ljusterar RAW filens exponering så introducerar du mycket mindre brus om du ljusterar ner än upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar