Annons

Fågelbok

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar. Älaskar fotosidan - man tittar bort ett litet tag och vips har man massor med svar, Oslagbart!

Jag var trots allt inte helt ute och cyklade när jag lånade Fågelguiden, det är ju trevligt. Jag ska nu ta och köpa denna bok som tydligen är den bästa vad jag förstår.

lcf

Sent om sider ger jag mig in i denna diskussion om fågelböcker.

Om man endast ska köpa en bok, och använda denna i fält, så är det "Fågelguiden" som är mest "up to date".Finns även som bläddringsvänlig coffetable-version.

Zetterstöms och Mullarneys målningar är otroligt välgjorda. Dessutom är båda herrarna extremt duktiga fältornitologer. Boken är mycket pedagogist med små bildtexter som förklarar de olika dräkternas karaktärer. Lars Svensson är en av Sveriges (och Europas) mest erkända ornitologer.

Om vi ser till Lars Jonsons bok "Fåglar i Europa" så är vissa av målningarna ganska föråldrade, mycket pågrund av att de är tagna från en tidigare serie av böcker (70-talet), "Fåglarna i naturen" tror jag att de hette. Enligt rykte så blev vissa av målningarna stulna strax innan tryckning, därför valet av de äldre. Men som sagt detta är bara ett rykte.

Inget ont om Jonson, i mina ögon är han världens bästa fågelmålare, men jag tycker att han är mer konstnär än fågelboksförfattare.

/Daniel

Jag var ute och skådade i helgen med en kompis som har "Fågelguiden", och jag hade med mig Jonsson. Så jag jämförde lite grand och jag måste nog hålla med om att "Fågelguiden" bör vara förstahandsvalet i dagsläget. När jag har tittat på den som hastigast tidigare har jag inte riktigt gillat bilderna i den, men nu när jag tog mig tid och tittade lite mer på dem så måste jag revidera min tidigare åsikt lite.

Fågelguiden i en egen klass

Sedan Fågelguiden kom ut för några år sedan har den nästan blivit helt allenarådande bland oss fågelskådare. Helt enkelt pga bättre bildkvalitet, fler antal bilder per art (hane, hona, ungfågel etc) och suveränt bra text.

Vad gäller Lars Jonsson håller jag helt med Daniel ovan. Som konstnär är han fantastisk!

Staffan

Jag har ännu inte lyckats få tag i ett eget exemplar. Beställde hos bokus men fick svar att de var slut hos deras leverantör. Adlibris likadant. JAg har också varit inne i akademiebokhandeln och dom hade den inte alls.
Så om någon vet var jag kan få tag iden utan att betala ett överpris vore det mycket trevligt.

lcf

Tackar för tipset om naturbokhandeln, den hade jag inte en tanke på. Jag har iaf beställt en egen kopia nu. 199 kr plus frakt tog dom. 3 kr dyrare än det billigaste stället enligt bokfynd men det kan man leva med. =)

Tack för all hjälp.

lcf

Fågelguiden i "mjuk" upplaga. Ansedd som en av de bästa fågelböcker som gjorts (hela Europa inräknat)

Glenn (fågelskådare sedan 20 år tillbaka)

En guide för fåglar med hur de borde uppträda för människor skulle finnas.
Själv blir jag ofta frustrerad när de inte vill posera och flyger sin kos. Inte helt ovanligt fast man smyger i ett gömsle. Varför fota eländet. Finns redan många fågel böcker, en bunt! Den plastinbundna Nordens Fåglar från nordstedts har jag glott i och tycker den räcker.

"Alla Europas fåglar i färg" var ju en pionjär bland fågelböckerna på sin tid och slog ut allt annat då och är fortfarande en jättebra bok.
Den senare "Fågelguiden" är en förbättrad utveckling av denna och får väl anses som den bästa idag. Utvecklingen lär dock gå vidare
mvh Pierre

Jag vet inte om jag kan hålla med om att "Alla Europas fåglar i färg" är jättebra om man jämför med dagens litteratur. Det är iofs en klenod, men är i min syn alldeles föråldrad och ifrånsprungen flera hästlängder.

Utvecklingen idag går nog mer mot att det publiceras böcker som behandlar en eller ett fåtal artgrupper, t.ex. piplärkor och ärlor och den nyutkommna "Gulls". Oftast på engelska med en svensk översättning efter ett antal år, eller så.

/ Daniel

näst bäst i alla fall

Som fälthandbok tycker jag faktiskt att den är den näst bästa på svenska. Fast givetvis inte alls lika bra som "Fågelguiden".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar