Annons

Fågelbok

Produkter
(logga in för att koppla)

LCF

Avslutat medlemskap
Hej

Jag ska införskaffa i en ny fågelbok att ha med i kameraväskan när man är ute i naturen. Jag undrar med andra ord ifall någon av er har något förslag som ni kan ge mig.

Krav:
Helst inte inbunden
Många fågelarter
Bra bilder/teckningar
Gärna jämförelser mellan snarlika arter

Jag har lånat på biblioteket en som heter Fågelguiden tror jag den var rätt ny och jag tyckte den var bra. Jag såg också en idag på akademibokhandeln som hette Svenska fåglar skriven av Lars Imby den såg ganska bra ut men det är ju svårt att bedöma i en affär.

Hoppas ni kan utläsa vad jag är ute efter.

Tack på förhand

lcf

Hej!
Jag har en som heter "fåglar" bestämningsbok för 330 arter, utgiven av Albert Bonniers förlag.
Den är i ett mycket trevligt format 18x10cm, den har ett skyddande kraftigt plastomslag.
Perfekt att ha med sig i fotoryggan...rekommenderas.

/Kim

PS
Tråden skulle passa i "natur"
DS

Jag tror att jag var och fingrade på den med. Verkade ganska bra faktiskt lagom stor och allt.

Var lite tveksam vid placeringen av tråden faktiskt.

lcf

den här är det som gäller!

Det finns idag bara 2 fågelböcker som duger. Lars Jonssons "Fåglar i naturen" som dock är ganska tjock och ej finns med mjuk pärm. Den andra, som man kan få tag på till bra pris mellanåt, är "Fågelguiden" av Lars Svensson, Dan Zetterström m.fl. Båda dessa böcker ligger ljusår före allt annat som producerats (I världen). Böckerna täcker hela Europas fågelfauna och varje fågel avbildas med många dräkter. Du kan jämföra med vilken annan bok som ska täcka Sveriges eller Europas fågelfauna och skillnaden är ungefär som att jämföra en instamatik med en ny EOS 1:a. (Jag överdriver verkligen inte).
Fågelguiden har ett mycket trevligt format som är lätt att ta med. Köper du något annat än någon av dessa två gör du ett dåligt köp.

Själv blir jag alltid misstänksam när någon skriver/säger ord som "det är den här som gäller" "ljusår bättre" och "allt annat är ett dåligt köp"
Men de är säkert bra :)

Som sagt, det fins bara två fågelböcker som gäller och skall du ha den i fält så köp fågelguiden den har bra bilder och bra beskrivningar.
lell

Lite märkligt uttalande tycker jag iaf, jag har inga problem att artbestämma fåglarna med min bok (har haft stor nytta av den).

Senast ändrad:
Jag kan rekommendera Erik Rosenbergs "Fåglar i Sverige" som har kommit i många upplagor. Inte för bilderna, utan för textbeskrivningarna. Dessa är så exakta och målande så att de är läsvärda som skönlitteratur. Erik Rosenbergs beskrivningarna är bättre än många bilder, när man skall artbestämma en fågel. /Göran

Jag kollade efter Fåglar i naturen på Pricerunner men hittade den inte. Jag har Fåglar i Europa av samma författare. Jag tror att den är efterföljaren till Fåglar i naturen. Hur som helst kan jag varmt rekomendra den. Min är inbunden och hård men det är inte omöjligt att den även finns som "mjukis".

Jag håller med Kim om att så där starka uttalanden brukar väcka min misstanke, men som "gammal" fågelskådare måste jag ändå hålla med om att det är dessa två böcker som gäller. Och även om att de är långt före andra böcker i kvalitet, åtminstone om man håller sig till fälthandböcker som täcker så många arter.

Jag har Lars Jonsson (köpte den när den kom ut) och kan verkligen rekommendera den. Har inte skaffat "Fågelguiden" men har kollat lite i den. Den ser också mycket bra ut. Gillar målningarna i Jonssons bok mer, tycker helt enkelt att de är snyggare och mer levande. Om de är bättre på att förmedla artkaraktärer (vilket ju trots allt är deras uppgift) låter jag vara osagt...

Även Rosenberg, som Göran föreslår, är en trevlig bok, men jag skulle mer se den som ett komplement till någon av ovanstående böcker.

Alla dom ovan nämnda böckerna är mycket bra.
Vill dock lägga till ytterligare en höjdare som har det mest tilltalande formatet av dom alla.
Alla Europas Fåglar i färg av Bruun, Delin och Svensson.
Har följt med mig under många turer. Lätt att stoppa i fickan

Ja, "Alla Europas..." är också en klassiker. Det var den som var det som gällde under många år fram till Jonsson kom och tog över "tronen". Formatet är som sagt väldigt tilltalande. Nackdelen är kanske att bilderna blir ganska små, men det är ju en avvägningsfråga.

Om man är seriöst intresserad är det ofta en bra idé att inte ha en, utan några stycken böcker. Fälthandböckerna måste ju vara kompakta, och det gör att författarna får sålla lite i materialet. Man kan inte avbilda alla dräkter, eller skriva om alla tänkbara artkaraktärer. Om man då har flera olika böcker så kan de komplettera varandra lite.

Visst är det en fördel med flera böcker (nästan en nödvändighet)
Erik Rosenbergs Fåglar i Sverige bör absolut vara med som komplement till fälthandböckerna. Bättre och roligare beskrivningar av fåglarnas karaktärer finns inte och detta trots att första boken kom ut redan i början av 50-talet.

En fågelfotograferande kompis som är ornitolog rekomenderade "Fåglar i Europa" av Lars Jonsson. Enligt honom så var den i en klass för sig när det gäller en fältbok.

Vidare så sa han att en bok med teckningar är att föredra framför en med bilder. Detta då teckan och annat blir mer övertydligt med teckningar. Mellan vissa arter så är skillnaderna mycket små, vad är skillnaden mellan en pilfink och en gråsparv? Detta tydliggörs bättre med teckningar.

Han har en hemsida http://www.ip2you.com tror jag det är. Där finns det kontaktinfo om ni vill ställa nån fråga.

Mvh
Maverick

Tony Svenssons uttalande avseende "vad som gäller" tolkar jag som vad ornitologer själva använder. "Fågelguiden" är vad de allra flesta har med sig i fält, det bara är så. Bättre fälthandbok blir mycket svår att hitta.
Men visst finns det andra bra fågelböcker.

Skall man sitta hemma och läsa kan man ju ge sig på "Birds of the Western Palearctic." Även detta ett "standardverk". Problemet är bara att t.o.m. deras "concise edition" är i två band på sammanlagt 2705 sidor. Så nån fälthandbok är det ju inte riktigt ;-)

Jag har "Nya svenska fågelboken" av Lars Imby.
Prismas förlag ISBN91-518-4174-6 utg 2003
Det är en trevlig bok men kanske mer för en total amatör som jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar