Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelbok för barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGiant

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte bland er här finns det säkert någon som har svaret på min fundering.

Finns det någon fågelbok för barn som är bra?

Kraven är:
Tydliga stora bilder
Tjock o tåligt papper (så lillebror inte tuggar i sig den)
Innehåller "vardagsfåglar" dvs dom man kan se i trädgården

Grabben som snart är 4 år fick en bok med fåglar och tycker den e kul att läsa.
Nu har vi mängder med småfåglar som käkar resterna av vinterns frö i trädgården.
Eftersom vi har det utanför lekrummet får jag ofta frågan "pappa vad är det för fågel?".

Jag har inget intresse av fåglar så jag kan typ duva och skata...

Då vill han titta i sin fågelbok men den innehåller ugglor, falkar, sothönor, lunnefågel mm och dom är jag säker på att dom inte sitter i vårat äppelträd och äter fågelfrö :)

Någon som har erfarenhet av en bra bok han kan sitta och titta och leta i?

Tack på förhand.

P.S kanske fel forumsdel men jag tänkte bland "fåglar och djur" borde expertisen finnas...

Hej! Det finns bra böcker av Björn Bergenholz med fina illustrationer. "Känn igen 25 fåglar" heter en. De rekommenderas från 6 år. På Adlibris.se kan du kolla. Författaren har andra böcker om fiskar osv.
Mvh Eva-Lena

Det finns en fågelbok med inspelade läten och vettigt urval av arter.

Kanske är lite svår för barn =)
Det är inte så enkelt att man trycker på respektive fågel för att få fram ljud, utan man läser på sidan om blåmes att ljud 51-54 är blåmes och sen får man manuellt leta sig fram till dessa ljud med två piltangenter.

I sällskap med vuxen kan den dock vara något riktigt fint tror jag. Det skall läras i tid =)

Kanske är lite svår för barn =)
Det är inte så enkelt att man trycker på respektive fågel för att få fram ljud, utan man läser på sidan om blåmes att ljud 51-54 är blåmes och sen får man manuellt leta sig fram till dessa ljud med två piltangenter.
Jag kanske missuppfattade, men jag fick intrycket att det handlar om ett barn som kan läsa. Och isf tror jag nog att barnet lyckas leta upp rätt läte också.

Jag kanske missuppfattade, men jag fick intrycket att det handlar om ett barn som kan läsa. Och isf tror jag nog att barnet lyckas leta upp rätt läte också.

Hur duktigt barnet är ger jag mig inte in på, men vill ändå upplysa om att den boken är lite opedagogiskt uppbyggd.
Jag äger själv den där boken, och jag kan säga att det är mäkta irriterande att surfa fram till ljud 55 när man står på 1 eller 120. Barn brukar i regel ha kortare koncentrationsförmåga än vuxna =)

Men som sagt. I vuxet sällskap kan den nog vara en bra idé.

Har ni någon affisch på väggen? Finns ju en hel del med vanliga trädgårdsfåglar och stora tydliga bilder. Är han intresserad av fåglar är det ju kul att gå och titta på också (mina föräldrar hade en på kylskåpet när min lillebror växte upp)

Det finns en fågelbok med inspelade läten och vettigt urval av arter.

Min treåring tycker att den här boken rockar fett. Boken är givetvis ätlig och för att få rätt ljud till rätt pippi så kan en vuxnare vara behjälplig. Den funkar även på just vuxnare och trådskaparen själv identifierar snart en handfull vanliga flygfän i sin närmiljö.

björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar