Annons

Få ur bilderna ur kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

glidan

Medlem
Vi har enkla behov Jag använder en Samsung WB650 och en WB600 och är nöjd.Jag tar 5-10 bilder om dan och tar ut dom varje dag samtidigt som kameran laddas (USB-sladd).Sambon har en IXUS 265HS,hon tar 50/100 bilder/vecka,denna hade jag aldrig tittat på .Hon tar ut bilderna genom att sätta kortet i en slits i datorn samt tar batteriet till en laddare (tröttsamt).Nu bråkar ixusens batterilucka,jag börjar titta efter liknande kameror,Jag behöver kamera i liknande storlek,10-20 x optisk,lätt att ändra bildstorlek - ladda - ta ut bilder,tar gärna begagnat. Finns det någon som har tips.
 
Samsungen passar mej men jag kan byta det bästa vore om vi hade likadana kameror,Så jag vill hitta kamera som passar oss båda.
Vi har båda mobiler med kameror men av någon anledning använder vi dom inte till foto.
 
att sätta kortet i en slits i datorn samt tar batteriet till en laddare (tröttsamt).

på riktigt … är det så tröttsamt att du inte ens orkar det så kan du ju alltid skaffa dig en Polaroidkamera ,,,då får du bilderna direkt och slipper det tröttsamma jobbet
 
man får tänka på kontakterna också hur många gånger kan du dra ett kort ut o in innan de är slut,ingen har svarat på själva frågan.
 
Det är äldre kameror som ni har och de är princip inte värda något i pengar idag.
Gå t.ex till Cyberphotos hemsida och kolla på de olika kompaktkamerorna som finns där. De brukar ge bra beskrivningar på kamerorna så att man kan välja rätt.
 
jag skall kolla. just nu letar jag efter hur jag kopplar in Wifi eller bluetooth på datorn.Allt detta började med en trasig batterilucka
 
Jag förstår ditt problem, även om det inte är ett direkt problem.

Dagens smartphones är uppkopplad till nätet. Bilder man fotar kan lätt laddas upp på sociala medier, om det nu är det främsta man gör så kan det kännas bökigt med att ha en kamera man ska flytta minneskort till pc:n, eller med en sladd för att överföra bilder. Sen om det är appar som är på mobilen som Instagram, ska man flytta bilden vidare över på telefonen.

Systemkameror och en del kompaktkameror idag har wifi och Bluetooth men överföring hastigheten är långsam.

Tyvärr är det väl bara att finna sig i det att bästa sättet är att överföra bilder är genom att flytta minneskortet till minneskort läsaren.
 
Jag vet att datorn o kameran har wifi, jag trodde inte jag behövde det så det blev aldrig monterat i datorn.Nu får jag leta,troligtvis är det bara en antenn att stoppa i på baksidan av datorn.Det kan vara bra att få gjort nästa kamera blir troligen liknande.Bilder kan vara väldigt trevliga att ha dels behöver jag dom till ett mindre uppdrag jag har det kommer in någon krona ibland.Även privat har jag nöje av dom.Jag har aldrig hunnit fotografera det tycker jag är tråkigt.
 
Jag har börjat med att först grovradera bilder direkt i kameran som jag på en gång kan se är dåliga. Det brukar jag göra medan jag lagar mat eller något. Det går fort och jag slipper ladda upp och hantera de bilderna i Lightroom. Där försvinner säg 70-80% eller ännu mer av en dags bildskörd på kanske 1000 bilder. Sen kopplar jag en USB-kabel direkt in i kameran, gör en ny mapp med dagens datum och för över resterande bilderna. Jag förstår inte riktigt problemet. Det är som att plocka svamp, man får räkna med att det tar tid med efterarbetet. Alternativet är ju att man inte hittade något och det är ju inte heller bra.

Var det inte väldigt mycket besvärligare att behöva skicka in filmrullar eller ännu värre, framkalla själv?
 
Nikons Z kameror kan du använda på bägge sätt. Ladda och föra över med USB-kabel eller ta ur batteri och minneskort och ladda batteriet i laddare och stoppa in minneskortet i datorn. Eller för den delen föra över bilderna trådlöst till datorn.
 
Det är en något större kamera än det ni haft, men det är i princip dit du behöver gå idag för att få en större fördel mot mobiltelefonerna. Nikon Z50 med dess pannkaksobjektiv går ner i en större jackficka.
 
Nästan alla har numera 3 kameror med olika objektiv (vidvinkel,normal och tele), i toppmodelerna har en av dom 3-5x optisk zoom.
 
Väldigt fokus på hur man får bilderna ur kameran och lite fokus på ersättare till Ixus.
Panasonic Lumix DMC-TZ100 svart Verkar ha ungefär samma storlek och zoom-omfång (27-270mm i 35mm ekvivalent):
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/panasonic-lumix-dmc-tz100-svart

Den stöder att man överför bilderna både via WiFi och USB (eller genom att tu ut minneskortet och sätta det i en läsare). Den verkar inte stödja laddning via USB dock.
 
man får tänka på kontakterna också hur många gånger kan du dra ett kort ut o in innan de är slut,ingen har svarat på själva frågan.

Nog en ickefråga har fotograferat digitalt sedan 2000 har aldrig varit och med om att vare sig kontakter på kort eller i kameran blivit uppslitna trots att jag alltid överfört bilder till datorn genom att ta ut korten. Vet inte riktigt hur många bilder jag tagit, men i vart fall tillräckligt många för att slita ut slutaren i mitt äldsta Nikon D800 hus, Dessutom får du tänka på att även USB sladdar har kontakter som slits
 
Enda gången jag har haft problem var när en av mina ungar tryckte in något i CF- läsaren på datorn som CF- läsaren inte var gjord för. Tog någon timme att böja rätt alla stift, men sedan har den fungerar 6år till. :)
 
Fotona ifrån våra kameror är ok för oss.Önskad förbättring är enklare hantering.Jag får övertala tanten att använda likadan kamera som jag,Ang. kontakterna läste jag en artikel där det påstods att fabrikanterna snålade med guldpläteringen.Men det finns ju bättre o sämre fabrikat.Ställen där jag träffar på dåliga kontakter är på mätinstrument där får man göra lite med spetsarna för att få rätt resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.