Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få loss skruv som fastnat i stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jrichloow

Medlem
Hej! Jag har ett problem. Jag var ute på ett fotojobb igår och råkade skruva fast
mittpelarskruven på mitt Genesis C3 kolfiberstativ utan mellanplattan.

Det innebar att skruven fastnade (ordentligt), och då jag hade skruvat i den åt fel håll gick det
inte att montera tripodhuvudet jag skulle använda.

Så jag försökte lossa skruven med en tång vilket endast resulterade i att alla
gängorna försvann (se bifogad bild). Problemet är att jag behöver använda stativet
igen nu i helgen på ett väldigt viktigt jobb så jag är -akut- i behov av hjälp.

Stativet är ju i nuläget helt oanvändbart. Jag vet inte om man möjligtvis skulle kunna montera en likadan skruv på andra ändan av mittpelaren, där sitter ju ett skruvhål för kroken somman kan hänga en tyngd i för att stabilisera stativet.

Tack på förhand!
/Jakob
 

Bilagor

  • IMG_1056.JPG
    IMG_1056.JPG
    61.5 KB · Visningar: 32
Blir kanske för lite material kvar, men annars brukar en möjlig lösning vara att slipa ner änden lite på två parallella sidor, så man får något bättre att ta på med en nyckel. Ibland går det att slipa den sexkantig så man kan ta den med en hylsa. Men som sagt, du har kanske för lite material för att det ska gå.

Nästa steg blir då att slipa bort änden, borra ett hål i det som är kvar och driva in en Torx-nyckel i hålet. Brukar kunna ta ut det mesta.
 
Om hålet är tillräckligt stort för en hylsnyckel som passar en mutter med den grövre gängan skulle det kanske gå att skruva ner en mutter, därefter en nedfilad mutter som låser den första. Eventuellt lite gänglåsning för säkerhets skull. Därefter borde det gå att få ur skruven med hylsnyckeln.
 
Om du inte vill pula för mycket själv åk t.ex till en bilverkstad, dom brukar ha många specialverktyg för det mesta!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.