Annons

Få in film från Sony SLT-A57 till mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har försökt sen klockan 9 imorse utan framgång. Försökt läsa här på forumen men lyckas ändå inte.

Det jag vill är att få över filmen från min Sony SLT-A57 till min mac och iMovie. Vill ha bästa kvaliteten. Har filmpat i 1080 50p (tror jag). När jag för som det står på apples hemsida så syns bara bilderna när jag ska överföra något och då i iPhoto men aldrig film. I iMovie ser jag bara mig själv i inbyggda webkameran när jag ska slå importera filmen.

Så - hur gör man? =)

Har satt in kortet direkt i datorn nu och via findern så hittar jag PRIVATE och där hittar jag AVCHD sen BDMV sen finns det:

CLIPINF (mapp)
INDEX.BDM
MOVIEOBJ.BDM
PLAYLIST (mapp)
STREAM (mapp)

provade kopiera till datorn men får det ändå inte att funka?

AVCHD är ett format man inte ska mecka omkring med bland mapparna. PRIVATE mappen ska/bör vara intakt för inte riskera att sabba filmerna vid import. Det är sedan upp till redigeringsprogrammet att hantera. Har videoredigeringsprogrammet stöd för AVCHD kommer den att hitta allt som behövs om man pekar på PRIVATE mappen.

Så beroende på vilket redigeringsprogram man har och vilken version så funkar det olika "bra".

Nu kör jag inte iMovie själv men enligt nätet ska det finnas ett visst stöd av AVCHD i programmet. Även om just din kamera inte finns med i listan, http://help.apple.com/imovie/cameras/en/index.html?lang=en_US
så misstänker jag att det borde gå. Exakt hur, borde iMovie-hjälpen tala om.

Jag vet att vissa gör om sitt AVCHD format till något annat pga. att det är lite bökigt med AVCHD om man inte har bra redigeringsprogram. Och vill man bara sitta och titta på klippen rakt i Finder/Explorer bör man konvertera om formatet då det är främst gjort för att redigera med och lägga på bluray motsv.

Konverterare finns i alla smaker, från gratis till dyrt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar