Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Få fototidningen Kamera&Bild gratis
- Trådstartare razorsharp
- Start datum
Kakelgasten
Aktiv medlem
Gratis hit och gratis dit...
För den som tvunget ska ha ett gratisexemplar så kan jag skänka mitt exemplar...givetvis efter att jag har läst det...så det lär ta 2-3 dagar innan jag skickar det...MEN, det är det väl värt?...bara ni får det gratis.
För den som tvunget ska ha ett gratisexemplar så kan jag skänka mitt exemplar...givetvis efter att jag har läst det...så det lär ta 2-3 dagar innan jag skickar det...MEN, det är det väl värt?...bara ni får det gratis.
Slowfinger
Aktiv medlem
Det här med att belöna läsarbilder. Jag skriver en del för Göteborgs-Posten och dom hade ett reportage om suveräna rockfotografen Emma Svensson. I samband med det publicerade dom också 7-8 bilder av henne. Jag frågade henne om hon hade fått betalt, men det hade hon inte.
Orättvist tyckte jag och ringde till redaktören och han berättade att sådana bilder betalar GP inte för eftersom det kan ses som marknadsföring för fotografen och det ligger nog något i det.
De flesta konstnärer, fotografer osv har bilder som är fria att publicera för pressen.
Så ni som är sura för att ni inte får betalt för läsarbilder: se det som marknadsföring.
Orättvist tyckte jag och ringde till redaktören och han berättade att sådana bilder betalar GP inte för eftersom det kan ses som marknadsföring för fotografen och det ligger nog något i det.
De flesta konstnärer, fotografer osv har bilder som är fria att publicera för pressen.
Så ni som är sura för att ni inte får betalt för läsarbilder: se det som marknadsföring.
lottawe
Aktiv medlem
Det ligger nog mycket i det.Slowfinger skrev:
Personligen tycker jag det är helt rätt och riktigt och att man (oavsett man är författare, musiker, fotograf eller konstnär inom vad som helst) borde vara tacksam för viss publicitet. Att kräva betalt för sånt som direkt handlar om personen bakom verken är i de många fall fel anser jag. Sen är det helt rätt att ta betalt för bildförsäljning, men man bör nog skilja på syften. När det direkt handlar Om fotografen eller en händelse runt denne, eller när bilden säljs till något helt annat.
Hur många musiker tar betalt av SVT för att medverka i Melodifestivalens TV-sändningar tro? Hur många fotografer vill ha betalt för att medverka i ett program om sig själv? Och vart är skillnaden på tidningsartiklar Om personerna?
Men det är klart, i ett fall i en lokaltidning när journalistens namn stod som byline under min samt under ytterligare en fotografs bild i en artikel blev jag sur. Hade ju varit bättre att slopa namnen helt än att skriva fel och glädjen med den marknadsföringen försvann, men att fela är mänskligt förstås..
Jag tycker hur som helst inte ens att det vore rätt att kräva någon ekonomisk ersättning av tidningen för sånt. Rättelse däremot kan ju vara rimligt att be om.
Hur många skulle fakturerat nåt sånt?
Kamera & Bild (då Allt om digitalfoto) hade en av mina bilder till en nyhet utan byline. Och sanningen är att jag inte bryr mig ett dugg om byline eller inte där. Nyheten var viktigare
Hellre utebliven byline än fel alltså, och hellre att tidningarna använder pengarna till annat än att honorera läsarbilder och betala bilder som publiceras som ren marknadsföring.
Senast ändrad:
Slowfinger
Aktiv medlem
Håller med om att Allt om Digitalfoto har varit dåliga på att publicera bylines, vilket dom egentligen har krav på enligt upphovsrättslagen.
Men det har blivit klart bättre på sistone.
(Jag har skrivit lite grejer för dom också men inte krävt någon ersättning för bilder i samband med texten. Man vill ju vara snäll mot en ganska nystartad, liten tidning med stram bildbudget. Vore synd om dom försvann för jag tycker att tidningen är riktigt bra numera)
Men det har blivit klart bättre på sistone.
(Jag har skrivit lite grejer för dom också men inte krävt någon ersättning för bilder i samband med texten. Man vill ju vara snäll mot en ganska nystartad, liten tidning med stram bildbudget. Vore synd om dom försvann för jag tycker att tidningen är riktigt bra numera)
gors
Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Göran: Kommer vi som inte fått något nummer att få ett annat eller är det till att knata ned till kiosken. Vill ju inte stå med två exemplar av samma nummer.
/Per
Det här samarbetet är tillfälligt och bygger på ett avtal mellan Grafiska köket och vårt förlags marknadsavdelning. Jag är inte rätt person att svara, det är nog bättre om du ställer frågan till Grafiska köket.
Förlaget kan gå i god för att alla som svarat ska få en gratis tidning som utlovat, men jag är inte insatt i detaljerna kring det hela.
BugEyes
Aktiv medlem
Jag beställde via Grafiska köket och beställde sedan en prenumeration för ett par veckor sedan.
Igår kom ett exemplar av tidningen med posten och jag vet inte om det är den från Grafiska köket eller den jag prenumererat på. Det kom inget inbetalningskort så det är troligt att det var det förstnämnda. I så fall, vart tog min prenumeration vägen? Fick bekräftelse per E-mail när jag beställt den och har sedan inte hört något mer.
Igår kom ett exemplar av tidningen med posten och jag vet inte om det är den från Grafiska köket eller den jag prenumererat på. Det kom inget inbetalningskort så det är troligt att det var det förstnämnda. I så fall, vart tog min prenumeration vägen? Fick bekräftelse per E-mail när jag beställt den och har sedan inte hört något mer.
Slowfinger
Aktiv medlem
Jag tror att tidningarna distribueras på lite olika dagar. Jag har fått mitt nummer för tre dagar sedan. Min farsa som också är prenumerant fick sin nu på morgonen idag.
Tidningen finns ju inte i handeln än. Om du har tålamod någon eller ett par dagar till har du säkert din prenumererade tidning.
Tidningen finns ju inte i handeln än. Om du har tålamod någon eller ett par dagar till har du säkert din prenumererade tidning.
Nome Nescio
Aktiv medlem
gors skrev:
Det här samarbetet är tillfälligt och bygger på ett avtal mellan Grafiska köket och vårt förlags marknadsavdelning. Jag är inte rätt person att svara, det är nog bättre om du ställer frågan till Grafiska köket.
Förlaget kan gå i god för att alla som svarat ska få en gratis tidning som utlovat, men jag är inte insatt i detaljerna kring det hela.
Ok, då väntar jag en stund till. Men snart är tålamodet slut.
P.S. Lustigt. Igår så fördömde jag alla som går runt och bara väntar, idag föll jag i egen fälla
Lennart P
Avslutat medlemskap
Tidningen uteblir!
Jag har börjat prenumerera på Tidningen Kamera och Bild som jag tycker är en bra fototidning.
Men jag är besviken på distributionen. Det har hänt flera gånger att tidningen inte kommer. Jag har ringt upp dem gång på gång och trots att dom lovar att skicka tidningen omedelbart kommer den inte. Snart börjar jag tröttna.
Är det flera som har samma erfarenhet?
Jag har börjat prenumerera på Tidningen Kamera och Bild som jag tycker är en bra fototidning.
Men jag är besviken på distributionen. Det har hänt flera gånger att tidningen inte kommer. Jag har ringt upp dem gång på gång och trots att dom lovar att skicka tidningen omedelbart kommer den inte. Snart börjar jag tröttna.
Är det flera som har samma erfarenhet?