BugEyes skrev:
Vilket gnäll det är om belöning för publicerade bilder. Om ni inte tycker det räcker med glädjen att få sin bild publicerad tycker jag inte ni ska skicka in dom. Vänd er till en bildbyrå i stället och se om ni kan tjäna pengar på bilderna där.
Skulle själv tycka att det vore kanonkul att se någon av mina bilder i tidningen i färg, tror jag ska inventera mina bilder och skicka in någon.
Jag kan hålla med dig på ett sätt Björn, men det finns en komplexitet i detta. Jag ska kort förklara vad jag menar.
Fler och fler tidningar (oavsett vad de handlar om) innebär naturligtvis att marknaden hårdnar. Det i sin tur betyder att det är mycket viktigt att ha koll på sina utgifter om man driver en tidning. Kontentan av detta är att man på så många sätt som möjligt försöker minimera sina utgifter.
Detta görs oftare och oftare (anser jag) genom att låta läsarna själva bidra med material för att fylla tidningen med. Det finns till och med tidningar som tar betalt för att låta någon skriva i tidningen. Det kan tillexempel vara en återförsäljare eller fotograf som på så sätt får reklam för sin verksamhet.
I och med detta skapas ofta en "kultur" som betyder att inget ska kosta något för tidningen. Ju mer som är gratis, desto bättre. På så sätt sänks även ersättningsnivåerna för de journalister och experter som har som jobb att skriva artiklar. Det skapas helt enkelt en slags inflation där innehållet förlorar sitt verkliga värde. Och när flera dagars skrivande, fotograferande och slit inte är värt mer än några hundralappar kommer många seriösa och kunniga journalister att tvingas lägga av.
Det som då återstår att fylla tidningen med är gratismaterial från alla möjliga och omöjliga håll. Och självklart blir kvalitén därefter. Seriös journalistik får vika undan för textreklam och översatta "blaha-blaha"artiklar från utlandet.
Personligen anser jag därför att en tidning som inte kan betala för sitt material ska försvinna från arenan. För en sådan produkt är inte bra för någon, varken för marknaden, läsarna eller för journalistiken.
Jag menar nu inte på långa vägar att tidningen Kamera & Bild agerar på detta sätt. Tvärtom anser jag att tidningen bara blivit bättre och bättre med ett betydligt seriösare och mer genomarbetat innehåll. Jag vill bara peka på en trend som jag tycker mig se inom hela mediabranschen. Och det jag menar är att man kanske ska vara försiktig med att skapa en kultur där vi läsare förser diverse blaskor med material aldelses för lättvinnligt.
/Joakim
EDIT: Det blev visst inte så kort! :-D