Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få fart på en MacPro första gen Intelmac.

Produkter
(logga in för att koppla)

Studiomats

Aktiv medlem
Kanske ett dumt inlägg här men jag provar ändå :)
Har en Mac Pro från 2006, och har suttit och funderat om det skulle kunna gå att göra något åt denna. Hade velat få lite mer fart i den och undrar nu om det går att få tag på moderkort med högre busshastighet så man kan montera dit nyare processor och snabbare minne. Med tanke på att man la ut 37 tusen på den när jag köpte den och fyllt på med mer minne under åren så känner jag att det kanske skulle vara värd att uppgradera. Har försökt sälja den ihop med en en coloredgeskärm innan men intresset har varit extremt svalt.

Visst är det fart i den idag, men jämför jag med min nya MBP så är det skillnad.

Vet att det finns många kunniga här på FS så kanske är det några här som vet något om uppgradering av Apple maskiner.

Bilagor

• spec.jpg
    spec.jpg
    36 KB · Visningar: 203
Kanske ett dumt inlägg här men jag provar ändå :)
Har en Mac Pro från 2006, och har suttit och funderat om det skulle kunna gå att göra något åt denna. Hade velat få lite mer fart i den och undrar nu om det går att få tag på moderkort med högre busshastighet så man kan montera dit nyare processor och snabbare minne. Med tanke på att man la ut 37 tusen på den när jag köpte den och fyllt på med mer minne under åren så känner jag att det kanske skulle vara värd att uppgradera. Har försökt sälja den ihop med en en coloredgeskärm innan men intresset har varit extremt svalt.

Visst är det fart i den idag, men jämför jag med min nya MBP så är det skillnad.

Vet att det finns många kunniga här på FS så kanske är det några här som vet något om uppgradering av Apple maskiner.

Jag har själv stoppat in Xeon 5160 processorer i min som jag ropade hen för någon hundring. Det blev ett litet lyft men snabbade upp den lite mer. Sedan fyllde jag alla ramplatser med matchade minnen så att jag fick 16GB i quad-channel, här köpte jag Samsung ECC-minnen och köpte Apple-certifierade kylflänsar för USA som jag monterade på själv för att spara pengar.

Sedan köpte jag slutligen ett AMD Radeon 5770 för Apple begagnat som blev pricken över i:et. Utöver detta installerade jag också en 120GB SSD-disk som system/program och cache-disk som gav ett rejält lyft i laddningstider för PS och rendering för film.

Nu rullar datorn på väldigt bra och jag har förhoppningsvis något år till med den också. Känner jag att det inte räcker så ropar jag hem ett par med Xeon X5355 eller Xeon X5365 och uppgraderar den till octacore istället!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar