rronnbac
Aktiv medlem
Det finns en sak som the Angry Photographer brukar säga som jag tycker är insiktsfullt, att linskonstruktion är en kompromiss där man måste väga olika motstridiga önskemål mot varandra.
Där är ju trenden superkorrigerrade objektiv med mycket komplexa konstruktioner.
Det man uppenbart förlorar år lågt pris, låg vikt, liten storlek etc.
Om man också förlorar mikrokontrast etc känner jag mig inte helt övertygad om. The Angry Photographer ger aldrig några ordentliga exempel. Den artikel TS länkar till visar däremot sådana, men är ju också så anekdotisk till sin uppbyggnad, och tar jättebra fasta objektiv och jämför dem med medelmåttiga (?j zoom-objektiv.
Man kan ju istället tänka sig en jämförelse av typen EF 50mm f/1.8, vs Sigma Art 50mm, vs Zeiss Otus 55mm. Jag har ytterst svårt att tro att den enkla konstruktionen skulle överträffa den mest komplexa i ett enda avseende när det gäller bildkvaliteten. Däremot så är det enklaste objektivet typ en tredjedel så stort, en åttondel av vikten, och bokstavligt talat en hundradel av priset och för många typer av bilder är skillnaden försumbar, särskilt om man tar den genomsnittliga betraktaren som utgångspunkt.
Där är ju trenden superkorrigerrade objektiv med mycket komplexa konstruktioner.
Det man uppenbart förlorar år lågt pris, låg vikt, liten storlek etc.
Om man också förlorar mikrokontrast etc känner jag mig inte helt övertygad om. The Angry Photographer ger aldrig några ordentliga exempel. Den artikel TS länkar till visar däremot sådana, men är ju också så anekdotisk till sin uppbyggnad, och tar jättebra fasta objektiv och jämför dem med medelmåttiga (?j zoom-objektiv.
Man kan ju istället tänka sig en jämförelse av typen EF 50mm f/1.8, vs Sigma Art 50mm, vs Zeiss Otus 55mm. Jag har ytterst svårt att tro att den enkla konstruktionen skulle överträffa den mest komplexa i ett enda avseende när det gäller bildkvaliteten. Däremot så är det enklaste objektivet typ en tredjedel så stort, en åttondel av vikten, och bokstavligt talat en hundradel av priset och för många typer av bilder är skillnaden försumbar, särskilt om man tar den genomsnittliga betraktaren som utgångspunkt.