Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bilderna raka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Tyvärr så blir en hel del bilder jag fotar aningen snea, vilket i de flesta fall inte är något problem att bara justera upp så pass mycket som det behövs!

Men ibland får jag inte till det, jag försöker hitta nånting som är vågrätt eller lodrätt som man kan justera och "mäta" efter, men tycker ändå inte det blir/ser rakt ut!
Så är det någon som har tips och idéer angående detta?

Exempel är bilderna jag har här:
http://forum.digitalimagery.se/viewtopic.php?t=326

Där har jag (enligt mig) inte riktigt lyckats få till alla bilderna helt raka :(


/Jocce
 
Att rotera bilden vet dur man gör?
Att vrida till delar vet du kanske också?

Nu har jag modem så jag kollade inte så noga men det var mycket bakgrund om man säger så. Är det de störtande linjerna på husen du menar? Alltså att du har rakt vid kanten men likafullt ser det snatt ut? Det blir så om man är i annan höjd än motivet.

Men jag kanske missuppfattade då jag bara tittade som hastigast.
 
I Photoshop kan du prova:
1, Markera hela bilden
2, Välj Redigera -> Omforma -> Perspektiv och dra i kanterna...

Tror jag såg en annan tråd om precis den här frågan nyss.

/Mikael
 
Leijon skrev:
I Photoshop kan du prova:
1, Markera hela bilden
2, Välj Redigera -> Omforma -> Perspektiv och dra i kanterna...

Tror jag såg en annan tråd om precis den här frågan nyss.

/Mikael

En variant är:
ctrl A för markera hela bilden
ctrl T för att omforma fritt
håller man sedan nere ctrl och drar i ett hörn så ändras bara det hörn man drar i.
 
En variant är att använda linjalen i photoshop för att räta upp en bild, dra linjalen horisontellt först och sedan omforma fritt för att få en bild som ej sluttar åt något håll..hoppas du förstår hur jag menar..

Mvh Christian
 
Rotera:
Pröva gärna linjalen i Photoshop, markera en linje som du vill skall vara horisontell eller vertikal. Välj sedan "Rotera arbetsyta", "Fritt val..."
så är vinkeln förifylld.

Perspektivfel rätar du därefter upp med omforma fritt som redan föreslagits här.
mvh Mattias
 
Sen kan man dra upp en linje med måttverktyget längs en kant man vill ha som referens för rakhet eller nästan rakt eller vad som helst. (kortkommando "I". Finns "bakom" pipetten i vertygsfältet. Se bild nedan.) Sen väljer man bildmenyn, rotera arbetsyta och Fritt val, så har PS själv valt gradtal för att göra den valda linjen vågrät eller lodrät beroende på hur måttlinjens vinkeln ligger.
 

Bilagor

  • mattverk.jpg
    mattverk.jpg
    25.7 KB · Visningar: 265
Jag gillar rutmönstret man får fram genom att i photoshop trycka på ctrl+' (tangenten brevid ä) och sedan från image menyn välja "rotate canvas" "arbitrary" där man kan välja antal grader bilden ska rotera antingen med- eller moturs. Detta gör jag ifall jag har en horisont eller lodlinje att referera till annars prövar jag att markera hela bilden, högerklicka och välja rotate och därefter känna mig fram till vad som känns bra.

Hoppas du hittar ett sätt som passar dig!

//Annika
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.