Annons

Få bilder rätt över till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jag skulle vilja få bilder rätt in i datorn när jag håller på med porträtt fotografi. Hittar inte min utility skiva, som jag förmodar att jag fick med när jag köpte kameran (EOS 30D), har försökt inne på Canons hemsida att hitta programmet, men hittar endast Updater, försöker installera det men då vill den ha skivan... Är det förresten Utility skivan jag behöver? Är det något mer jag behöver för att få det att fungera?

Mvh
Fredrik
 
Hej, det är den skivan du behöver. Efter installation bör du nog uppdatera för att få den senaste versionen (om du hittar din gamla). Jag tror att det är programmen EOS Utility och Digital Photo Professional som används vid "direktfångst" och båda ligger på skivan.

Uppdateringarna man kan hämta på Canon kollar att du redan har programmet installerat (eller åtminstone att de finns som rubrik i Windows-registret) så de går inte att använda rakt av. Har du inte originalskivan så finns det en uppsjö av länkar på nätet som kan hjälpa dig. Det är möjligen inte helt enligt regelboken men om du googlar, företrädesvis på utrikiska, så kan du säkert hitta flera varianter.

En annan variant är om du t.ex. har Lightroom - då tror jag att man kan göra motsvarande direkt där.
 
Hej!

Du måste ha en version för att kunna uppdatera... När jag köpte min 40D begagnad hade jag samma problem som du.

Jag hittade en version som någon snäll engelsman lagt upp på sin hemsida just för detta ändamål.

Sök på "download DPP" eller liknande så hittar du det säkert efter en stunds letande. Ladda ner det, sen uppdaterar du från Canons hemsida.

Annars kanske du har nån bekant som har en skiva du kan låna.

Lycka till!

//Johan

PS Hinner jag så letar jag upp länken och postar den här. DS
 
Hej.
Jag skulle vilja få bilder rätt in i datorn när jag håller på med porträtt fotografi. Hittar inte min utility skiva, som jag förmodar att jag fick med när jag köpte kameran (EOS 30D), har försökt inne på Canons hemsida att hitta programmet, men hittar endast Updater, försöker installera det men då vill den ha skivan... Är det förresten Utility skivan jag behöver? Är det något mer jag behöver för att få det att fungera?

Mvh
Fredrik

Använder du Lightroom3?
I så fall så finns funktionen "Tethered Capture" där. Du får bilderna direkt in i LR. Dock går det inte att ändra kamerans inställningar. Inte med nuvarande programversion i alla fall.
 
Använder du Lightroom3?
I så fall så finns funktionen "Tethered Capture" där. Du får bilderna direkt in i LR. Dock går det inte att ändra kamerans inställningar. Inte med nuvarande programversion i alla fall.

Jag använder PS CS3, och då ACR som RAW konverterare. Misstänker att det inte går att göra där?
Tack för hjälpen, kanske skulle kolla på Lightroom istället. Har aldrig jobbat med det.
Men än en gång, tack för hjälpen.
 
Det verkar som om du har installerat endast Digital Photo Professional. Det program som används för direktåtkomst till kameran heter EOS Utility. (Utöver dessa två följde ZoomBrowser och Picture Style Editor med till min kamera men de tror jag inte du behöver för detta.) Du behöver alltså komplettera med EOS Utility. Som sagt, sök vidare (du är långt ifrån ensam om bekymret med borttappad skiva och nätet kryllar av liknande frågor inklusive en hel del svar).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.