Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bilder godkända för microstock

Produkter
(logga in för att koppla)

Naturfoto

Medlem
Jag började fota för iStock för många år sedan men tappade sugen efter ett tag. Nu har jag kommit igång igen och har också provat att skicka in bilder till fotolia.

På iStock får jag drygt 51% av bilderna accepterade men jag får ofta nedslag på ljus/färg. Jag ser inget problem med dem. Det märkliga är också att två bilder som blev godkända för iStock inte blev det för fotolia p.g.a. färg/ljus (De enda jag skickat dit f.ö.).

Hur ska jag tänka? Hur kan jag kontrollera ljuset och färgen bättre, förutom att kolla på histogram så att det inte finns utfrätta partier eller detaljlösa skuggor?

Första bilden: godkänd hos iStock, ej godkänd hos fotolia
Andra bilden: vet ej hur jag ska få skorna att framträda på ett annat sätt utan att högdagrarna blir utfrätta.
Tredje bilden: fotad en halvmulen dag. Passade bra till ett deprimerande motiv, tyckte jag. Tyvärr är jag inte 100% säker på om inställningarna i bilden är de samma som var när jag skickade in den men troligen är de det.

Bilagor

• stock-photo.jpg
    stock-photo.jpg
    62.9 KB · Visningar: 436
  • ridskor.jpg
    ridskor.jpg
    28.7 KB · Visningar: 429
  • mur.jpg
    mur.jpg
    91.2 KB · Visningar: 437
När det gäller den första kan jag tänka mig att de störde sig på blänket i måttbandet. Den andra kanske har snäppet hård svärta (nu sitter jag dock inte vid någon kalibrerad skärm) för en "produktbild". Den tredje känns lite "disig", främst längs överkanten på staketets bortre delar. Sen blir det också ett interferensmönster i de bortre delarna av staketet.

Första bilden: godkänd hos iStock, ej godkänd hos fotolia
Andra bilden: vet ej hur jag ska få skorna att framträda på ett annat sätt utan att högdagrarna blir utfrätta.
Tredje bilden: fotad en halvmulen dag. Passade bra till ett deprimerande motiv, tyckte jag. Tyvärr är jag inte 100% säker på om inställningarna i bilden är de samma som var när jag skickade in den men troligen är de det.

Nr ett ser lite platt och grå ut. Nummer två har för stora kontraster. Nummer tre är också grå.

Sen brukar det vara lättare att få upp bilder som de anser vara användbara = säljbara.

Vad är interfensmönster? Bländarvärdet låg f.ö. på 14 för bilden på muren. Med ett sådant perspektiv tycker jag inte att allt ska vara skarpt.

Är foton tagna under mulna dagar inte säljbara? Hur får man en mulen dag att inte vara grå?

Jag har i kollat lite på vad andra har för bilder och sett att liknande bilder säljer bra, kanske med undantag för bild 1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar