Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färska erfarenheter av filmframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoele

Aktiv medlem
Som de flesta amatörer har jag gått över nästan 100% till digitalt, men ibland suger det i "kemitarmen". Vad rekommenderas nu för tiden för framkallning av film av olika slag?

I första hand tänker jag på framkallning av dia, färgnegativ och en och annan svartvit rulle. De processteg som är mest intressanta för mig är dels själva framkallningen och dels scanning till digitalt format i hygglig kvalitet (CD eller nedladdning spelar mindre roll). Montering i ramar eller förstoringar spelar mindre roll för stunden.

35mm och mellanformat i första hand.

Crimons prislista har jag studerat, men vad finns det mer för alternativ? Finns det nån Expert / Fotoquick-variant som är prisvärd fortfarande eller har alla lagt ned?

(jag finns i Linköping, om det spelar roll)

(tillägg: jag är inte intreserad av att blaska själv alltså, utan att betala ett labb för det)

Efter att den lokala fotoaffären slarvat bort flera viktiga rullar med mellanformatsdia använder jag Crimson. Fungerar bra.Viktigt (i synnerhet för scanning) är att filmen man får hem är dammfri.

För mig spelar det inte så stor roll om det kostar en tia till per rulle eller inte.

Svartvitt soppar jag själv. Mycket beroende på att jag då kan styra kontrast och gammatal litet beroende på förhållanden vid fototillfället och vad jag vill åstadkomma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar