Annons

Färmättnad digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
En del av de som kommenterat mina bilder har sagt att de har rätt låg färgmättnad. Håller helt med om detta. Frågan är hur man bäst ger de bilder som behöver mer levande färger. Vilken metod är bäst? Skall jag öka mättnaden i kameran (har normalinställning idag), lägga på mer med Photoshops saturation eller skaffa något filter (PS-filter)? Ser att det finns en del filter för Velvia i form av script till PS att ladda hem gratis. Är de bra eller finns andra, billiga, förslag?

Tackar på förhand för alla tips!

Hej

Har du PS så tycker jag att du kan köra med det.
Ctrl+U öppnar rätt fönster. Öka mättnaden med +10 och se vad du tycker.

mvh
Peter

Ett annat tips är att inte köra med automatisk vitbalans, utan hellre med de fördefinierade inställningar som finns, alterativt manuell vitbalansering. Då kan du få lite bättre "tryck" i färgerna direkt från kameran (om du inte redan gör så, alltså...).

exakt!

Rätt färgbalans och kontrast är nr.1 Men sen så kan man testa o öka mättnaden något om man vill. Bara inte överdriva....

Hej

Själv tycker jag att Curves fungerar bra i PS för att öka kontrast och färgmättnad. Kurvan kommer se ut som ett svagt S. I början (en bit in) av kurvan drar man ner den lite och i slutet av kurvan (en bit in) drar man upp den lite, det är bara att testa sig fram tills man är nöjd. I levels flyttar jag den vänstra markören till vänster till histogramets början, ökar kontrasten och färgmättnaden.

Använder först levels, därefter curves, sedan ev Shadow/highlight (photoshop 8), sedan kanske velvia plugin (för att öka färgmättnaden yterliggare), därefter USM.

Använder även en Velvia plugin till PS som fungerar relativt bra, hämtad från www.fredmiranda.com

Som jag har förstått så skall typ kameran vara inställd på noll i kontrast, färgmättnad, skärpa så man gör alla dessa förändringar i typ PS för det är den bättre på en kameran själv.

kontroll

varför skall man hålla på med massa plugins och grejer? en bild består av en gråskala och en massa färger? det är väl bara att dra i det så blir det exakt som man vill??

MagnusJoh skrev:
En del av de som kommenterat mina bilder har sagt att de har rätt låg färgmättnad. Håller helt med om detta.

Kikar man på sina bilder så är dom ju tagna under ganska "bleka" vinterdagar och faktum är att det inte är så speciellt färgrikt i naturen under den tiden. Digitalkameran är ärlig mot dig, världen är inte så färgrik som man kanske tror. Pröva att fota något med mycket färg, blommor eller riktigt saftigt grönt gräs. Då skall du se att det blir lite mer drag i grejjerna... :)

//

Tack för alla tips. Kan meddela att jag nu fått mer stuns i bilderna. Det jag gjort är att, mot alla råd, ökat färgmättnaden i kameran från -2 till +2 (bruset tar jag bort med Neatimage). Sedan har jag helt slutat med automatisk färg i Photoshop. Som någon skrev blev det dessutom klart mycket bättre om man ställer in vitbalansen manuellt. Till slut har jag märkt att om man använder vit/grå/svart punkt under Levels i PS så blir bilden bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar