Annons

Färgtemperatur och val av film och filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr. Woayid

Avslutat medlemskap
Jag undrar om någon som kan det här kan förklara för mig lite tydligare..?

Om jag har förstått det rätt så har färgtemperaturen en viktig roll i valet av film. "Synligt ljus" (vitt ljus, dagsljus som består av blått, rött och grönt) har en färgtemp på 5500K..

Och ju lägre färgtemp så går vi ut ur "dagsljuset" och kommer till artificiell ljus. Mer gulaktig färg osv..

Och ju högre färgtemp så övergår vi till blåare och blåare tills det blir svart..

Allt enligt en viss skala.

Nu är min fråga, jag vet inte om jag förstod det rätt när jag fick det förklarat för mig...att ju större marginalen är mellan filmvalet (iso-tal) och färgtemp och dess skala desto mer skulle man kompensera för ljus osv..?

tex. för att fota i artifiellt ljus så ska man helst ha en film som är anpassat för dagsljus men kompensera detta med ett filter som tar bort lite av det gula ljuset?

Hjälp mig..!
 
Två saker:

Mr. Woayid skrev:
Om jag har förstått det rätt så har färgtemperaturen en viktig roll i valet av film. "Synligt ljus" (vitt ljus, dagsljus som består av blått, rött och grönt) har en färgtemp på 5500K..
Bara för att förtydliga: färgtemperaturen varierar över dagen, men 5000-5500K brukar vara någon form av riktlinje för medelvärdet. Blixtar för fotografiskt ändamål ligger också här som regel.

Wikipedia har en bra startartikel om färgtemperatur och Apogee Photo en artikel med en tabell som visar hur ljuset varierar med tid på dygnet och väderlek.

Tänk på att det finns belysningar som är svårare att hantera då deras spektrum inte ser ut som solljus utan har en massa "spikar" i sig. Lysrörsljus är sådant. Billigare/enklare lysrör har en väldigt speciell karaktär. Det finns dyrare lysrör som bättre "påminner" om solljus. Gatlyktor med urladdningslampor är ännu värre. Natriumljus ger ordentligt gult ljus. Men tar man bilder under sådana lampor är man troligen ute efter den effekten.

För väldigt speciell belysning finns det inte filmer som "passar" utan man får filtrera någon gång under bildtagnings-/framkallningsprocessen.

Nu är min fråga, jag vet inte om jag förstod det rätt när jag fick det förklarat för mig...att ju större marginalen är mellan filmvalet (iso-tal) och färgtemp och dess skala desto mer skulle man kompensera för ljus osv..?

tex. för att fota i artifiellt ljus så ska man helst ha en film som är anpassat för dagsljus men kompensera detta med ett filter som tar bort lite av det gula ljuset?
Blanda inte in ISO-talet, det berättar hur känslig filmen är. Färgtemperatur är något annat. Nästan all vanlig film är avsedd för dagsljus och balanserad efter 5500K, dvs om du använder denna film och tar bilder på motiv belyst av ljus med färgtemperaturen 5500K kommer färgerna återges korrekt. Det finns speciell film, ofta med benämningen "tungsten" i filmnamnet eller beskrivningen, som inte behöver filtreras för bilder tagna i glödlampsljus. Här finns det lite olika typer, typ A som är balanserad efter 3400K och typ B som är balanserad efter 3200K. Men det finns även andra. Fujichrome 64T Type II (RTPII) är balanserad efter 3100K.

Är det så att man har "fel" film och för en plåtning i ett visst ljus kan man använda sig av filter. Antingen filtrerar man ljuskällorna eller sätter filter på objektivet. Exakt vad filtren heter beror på tillverkare. Men jag skulle inte börja med att skaffa filter om du inte upplevt att det är ett problem. Det finns flera andra vägar att prova:
  • skaffa "rätt" film
  • använd blixtar för att fixa belysningen
  • filtrera kopiorna för att bli av med färgsticket
I alla dessa tre fallen, men speciellt i det sista bör du ha någon form av referens (pålitlig färgkarta av något slag) med i en av bilderna så man har att jämföra med.

Ska man seriöst börja använda filter kanske man bör ha en färgtemperaturmätare också, så att man kan mäta temperaturen och välja det filter som ger önskad filtrering. Men nu börjar vi komma in på tuffa saker. Visst skulle jag tycka det vore ballt att få leka och lära med sådana saker, men det ligger "way out of my league" :)

Det bör också sägas att man kanske inte alltid vill bli av med färgstick. En solnedgång eller bild av människor framför en öppen eld skulle bli väldigt tråkig och tämligen meningslös om man filtrerade bort den varma färgen. Den kategori fotografer jag hört som mest kör med filtrering vid fotograferingen är de som tar produktbilder eller interiörbilder vid mixad belysning.

Kör du digitalt har du möjligheten att laborera med vitbalans istället för att sätta filter på kameran.
 
Tack

Tack så väldigt mycket..!
Jag ska läsa igenom fler gånger så att det sjunker in..Visst förstår jag att asa-talen är för ljuskänsligheten, men det sätt jag fick det förklarat på höjde mina ögonbryn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.